maanantai 15. syyskuuta 2008

Synttärit, leffoja ja kivaa tekemistä

Viimeksi kirjotin siitä, että oli menossa ilmaiselle hiphopin tanssitunnille mun saksalaisen kaverin kans. Oli se ihan kivaa, ei siinä mitää. Mun selkä ei vaan oikein tykänny ja sit tää saksalainenki sano et se oli aika vaikeeta vaikka se on tanssinu sitä 6 vuotta ennen tänne tuloa. Eli se oli mulle tosi vaikeeta ku en ollu ikinä tanssinu! No, tulipaha kokeiltua, eipä tuo mitää haittaa.

Tänään eli sunnuntaina on ollu nuorimman synttärit eli hän täytti neljä. Synttärilahjaksi hän sai leikkimökin, joka tuli jo tiistaina tohon pihalle. Sitä sitte ollaan tällä viikolla sisustettu. Oonki kotiväelle sanonu et pääsen taas uudestaan leikkimään leikkimökki leikkejä. Keskiviikkona käytiin tytön kans shoppailemassa pikkuleipätarvikkeet ja leivottiin pikkuleivät sitte torstaina. Tyttö tykkäs hirveesti eikä ois millään malttanu odottaa torstaihin asti ku tiistaina jo sanoin et torstaina tehdään pikkuleipiä. Niitä sitte tarjottiin synttäreillä.

Tällä viikolla tyttö on ollu vähän hankala. Enimmäkseen kyllä vanhemmille eikä mulle, mut kuitenki. Johtuu varmasti siitä ku se on alottanu nyt sen koulun joka päivä eikä se oo tottunu joka päivä heräämään kouluun, joten se onki ollu aamusi ja iltasi tosi väsyny. Keskiviikko aamuna mikää ei kelvannu ja se vaan itki ja itki. Perheen äiti jäi sitte sen kans juttelee ku mää lähin viemään poikia kouluun. Se halus selvittää et kaikki on kuitenki ihan kunnossa. Se oli kyselly, et tykkääkö se mennä kouluun, tykkääkö se opettajasta, onko siellä kivoja kavereita, sattuuko mihinkää jne. Sit se oli kyselly et tykkäät sää äitistä, isistä, veljistä ja armista. Jokaisen se oli kysyny erikseen ja kaikkien muitten paitsi mun kohalla se oli ollu, et kai mää tykkään fiiliksellä ja sit mun kohalla se oli ruennu oikee hymyilee isosti ja sanonu, et joo, tykkään. Vähän ihana! :) No, ihan hyvin mulla sen kans meneeki ja leivon sen kans ja teen kaikkee sellasta mitä vanhemmat ei sen kans ehdi tekemään.

Keskiviikko iltana mulla oli spinningi. Voi, että tykkään siitä! Se on aivan huippua! Siellä aina ajattelee melkeen koko tunnin ajan, et mää oon ihan hullu ku tuon vapaehtoisesti itteni tänne tapettavaksi, mut sen jälkeen fiilis on aivan uskomaton! Sen takia sinne aina menee joka viikko uudestaan. Meillä on mukava ohjaajaki, jolla on hyviä biisejä. Torstai iltana kävin salilla treenaamassa yläkropan lihakset ja sitte kävin uimassa. Aattelin et vois yrittää joka viikko ainaki kerran käydä salilla yläkropan lihaksia treenaamassa ku mulla nyt alakropan lihaksia tulee melkeen joka paikassa ja varsinki mm. spinningissä. Yläkroppa jää vähemmälle.

Perjantaina on ainut harrastuspäivä lapsilla, joka koskee mua. Tällä viikolla ne sitte alko. Tytöllä on uimakoulu ja pojilla taekwondo. Tytön uinti on sillon ku pojat on vielä koulussa ja se kestää puoli tuntia. Mää voin sinä aikana aina hypätä johonki laitteeseen siellä salilla tai käydä uimassa tai juoksemassa yläkerrassa olevalla juoksuradalla. Poikien harrastus on kans puoli tuntia, mut sen oon ajatellu kattoo joka kerta. Tyttö voi mennä leikkipaikkaan tai tulla kattomaan mun kans. Ihan miten haluaa. Tällä kertaa se oli leikkipaikassa. Mielenkiintoista tää taekwondo. Ei nyt niin mielenkiintoista, että ite haluaisin harrastaa mut sen verran mielenkiintoista et mielelläni katon sitä sen puoli tuntia kerran viikossa ja se näytti olevan pojille tosi tärkeetä et oon kattomassa niitten harrastusta. Tosi mukava oli se niitten opettaja. Hyvin elävä persoona. Pojatki tykkää siitä. Tyttö innostu uinnista, niin paljon et en meinannu saada sitä pois altaasta. Lupasinki sitte että yritän ens viikolla järjestää et voidaan mennä yhdessä uimaan sinä aikana ku pojat on koulussa. Ainut huonopuoli perjantain uinti reissussa vaan oli, et tyttö oksensi ku tuli altaasta pois ja mentiin suihkuun. Tosin se johtu vaan siitä et se oli nielassu kloorivettä ja ne tuli ulos, et ei mitää sen vakavempaa mut ei siltikää kovin kivaa. Onneksi se oksensi vaan oman pyyhkeen päälle. Sit käytettiin molemmat mun pyyhettä.

Perjantai iltana tänne mun luo tuli suomalainen ja se saksalainen au pairi, joka on eri järjestöstä, kattomaan leffaa. Mää kävin sen leffan vuokraa ja nää toi tullessaan ruokaa. Syötiin ja katottiin leffa. Sen jälkeen mää menin amerikkalaisen tytön bilesiin, jotka oli sen kotona. Oli ihan sairas meno! Mää olin ensinnäki ainut ei amerikkalinen ja ainut joka oli tyhmänä selvinpäin. Sen takia olin selvinpäin ku mulla oli sit lauantaina kello 12 se inssi. No, oli kuitenki ihan hauskaa. Väkee oli varmaan jotai 20 ja entuudestaan tunsin vaan tän mun kaverin ja sen poikaystävän. Mun etunimi oli varmaan suurin keskustelun aihe koko iltana. Hyvin harva amerikkalainen osaa sanoo r kirjainta. Tää mun kaveri ei esim osaa. Se esitteli mut aina sillee, et tässä on mun suomalainen kaveri ja sanon sen nimen aina väärin, mut sääki voit sanoo, et... Ja sit ne sanoo armin ilman ärrää. Sit tietenki kaikki on kiinnostuneita et miten se sanotaan oikein ja aina ku sanon sen, niin enste tulee hiljanen hetki ja sit ne kysyy, et what. Sit sanon uudestaan ja sit ku ne yrittää sanoo sitä, niin sanon sen aina vaan uudestaan ja uudestaan, et ne saa mallia. Sit ku yks kysy et mistä kaupungista oon kotosi ja sanoin et haapajärveltä, niin se meni jo aivan liian vaikeeksi. :D Onhan siinä sentään r kirjain ja ä kirjain. :D Kivaa kyllä oli bileissä ja pelattiin siellä jotai juomapeliä joka oli kyllä tosi kiva. Mää tosin pelasin veellä sitä. Olin puol neljän aikaan kotona et meni aika myöhään.

Lauantaina mulla tosiaan oli se inssi. Keskiviikko aamuna harjottelin vähän sitä taskuparkkia, mut totesin et ei mun sitä tarvi treenata, kyllä mää sen osaan tehdä, joten en sitte juuri harjotellu sitä. Eikä kyllä tarvinnukaa. Inssi oli maailman helpoin ikinä! Eli nyt mulla sitte on paikallinen ajokortti!! Huomenna meen viemään ne kaikki laput sinne toimistoon, jossa mulle myönnetään se kortti. Saan sen sitte joskus viikon päästä. Inssissä mun piti pysäyttää auto viivalle, sillee et keula oli kahen jalan sisällä siitä viivasta (varmaan jotai reilu 60 senttiä), peruuttaa kahen auton väliin niin ku parkkipaikalla ja sit tehdä taskuparkki. Molemmat peruutukset oli keppien väliin. Kaikki meni ihan hyvin. Taskuparkkia piti vaan kerran korjata. Sit lähettiin liikenteeseen ja kiersin ehkä vartin lenkin ja siinä se sitte oli. Kokonaisuudessaan ehkä kesti 20-25 min vaikka sen piti kestää noin tunnin. Liikenneajossakaa mun ei tarvinnu mennä keskustaan ollenkaa jossa on kaikki yksisuuntaiset kadut ja huomattavasti enemmän vaikeita tilanteita. Ajoin vaan tota tietä jota muutenki ajan monta kertaa päivässä, kävin exittien välin motarilla ja ajoin asuntoalueella. Oli hurjan vaikeeta. Ainii, ja sitte piti käynnistää ja sammuttaa radio. Ne testaa et pystyy irrottaa toisen käden ratista ilman et auto lähtee heijaamaan. Täällä ku ei noita vaihteita tarvihe vaihtaa. Ja sitte huomasin, et musta on tehty täällä armi ritta ku mun toinen nimi on riitta. En ymmärrä et miten ne on voinu tehä sen väärin ku ne on kattonu mun nimen mun ajokortista ja passista. Niissä kuitenki lukee oikein. Yritän et jos sen vois huomenna korjata, niin ei tuu väärin mun ajokorttiin.

Inssin jälkeen lähin samojen tyyppien kans, jotka oli perjantaina kattomassa sitä leffaa, leivontatarvikekauppaan Salineen. Voi, että se oli makee! Mulle tuli sellanen liisa ihmemaassa ilmiö ku sinne menin. Kävelin sen pari kertaa läpi ja kattelin ja hypistelin kaikkee enkä osannu mitää ottaa mukaan ku en tienny et mitä haluan ku siellä oli niin paljon kaikkea kivaa. Sain kuitenki jotai ostettua ku aikani kiertelin. Mun seuralaisilla tais kyllä olla vähän tylsää ku ne ei ollu niin tohkeissaan ku mää. Täällä noin tarvikkeet on vielä kaiken lisäksi ihan sika halpoja! Katoin just et jos oisin noi kaikki samat ostanu suomesta, niin hintaa ois tullu jotai 260 euroo. Mää sain ne täältä vajaalla sadalla eurolla! Joten täytyy ehdottomasti investoida lisää. Saanko mää oman lentokoneen sitte ku tuun suomeen, et pääsen kotiin niitten kaikkien tavaroitten kans? Se, joka omistaa oman lentokoneen saa ilmottautua mulle. Olen valmis yhteistyöhön. :D Kysyin perheen äitiltä, et onko sulla oma kaappi keittiössä kaikille mun tarvikkeille. Näillä on kaapit ihan ylitäynnä niin ku nyt kaikilla taitaa olla, et ihan vitsinä kysyin. Se vaan sit sano et ei oo ja taidetaan päästä helpoimmalla et järkätään mulle tänne mun vaatekomeroon jotai hyllyjä, joissa voin sitte niitä pitää. Et ne varmaan tuun sitte saamaan tässä ku tota tavaraa kertyy tarpeeksi.

Lauantaina ostamistani tarvikkeista leivoin sitte kakun tytön synttäreille. Yritän laittaa sen mun leivontablogiin ja tietenki myös ne meidän pikkuleivät. Ainii, ja sitte testattiin yhtä ruokareseptiä torstaina johon sain vinkin yheltä mun blogien lukijalta! Kiitos vinkistä! Yritän myös sen laittaa mun leivontablogiin.

Lauantai iltana mentiin sitte tän saksalaisen ja suomalaisen kans syömään ja leffaan sen kunniaksi ku tällä saksalaisella oli synttärit sunnuntaina. Leffateatterissa huomattiin et tänne on tulossa paljon uusia ja kivoja leffoja eli ei muuta ku leffateatteri vierailuja tekemään.

Tänään siis oli ne synttärit. Ei mitkää hirmu isot bileet. Täällä oli mummi, ukki, perheen äitin veli perheineen ja yks amerikkalainen tuttavaperhe lapsenlapsensa kanssa. Lapsilla oli joku pieni leikki ja tarvottavana oli jotai pientä naposteltavaa kuten dipattavia vihanneksia ja sit meidän tekemät pikkuleivät ja mun tekemä kakku. Kakku sai paljon kiitosta. Tyttö sai synttärilahjaksi kaikkee kivaa. Se sai sellasen vauvan, joka syö ja pissaa. Mullaki oli sellanen ku olin pieni. Tosin noin 15 vuodessa se on kehittyny sen verran et se osaa puhua ja kertoa et mitä se haluaa. Varmaan ku mennään seuraavat 15 vuotta eteenpäin niin ne kävelee.

Synttäreitten jälkeen lähin käymään salilla. Lopuksi kävin sitte juoksemassa siellä ylhäällä olevalla juoksuradalla. Se oli mun eka kerta enkä ymmärrää et miks en oo tehny sitä aijemmin! Se oli ihan sika kivaa! En kyllä juossu ku yhen mailin mut kuitenki. Täytyy jatkossa rueta siellä käymään vaikka lopuksi treenin jälkeen juoksemassa. Ei sitä nyt kauaa jaksa juosta ku se pitää kiertää 14 kertaa et saa yhen mailin täyteen. Joku tollanen loppuveryttely juoksu on ihan kiva.

Koulu kyllä työllistää ihan kivasti. Nytki meillä on tiistaina kolmesta eri aiheesta koe. No, onneksi oon läksyt tehny ja aika hyvin kyllä jo osaan koe asian et vähän vaan huomenna kertaa.

Tiistaina kävin hommaamassa mun opiskelijakortin. Kesti ehkä 30 sekunttia niin mulla oli kortti kädessä. Istuin sinne ja annoin tarvittavat paperit ja henkkarit. Sit se otti kuvan ja käski odottaa 10 sekuntia, jotta kortti tulostu. Ihmeen virallisen näkönen kortti se on vaikka oli noin nopee toimitus. Sillä saa nyt sitte jonkun 2-3 dollaria alennusta leffalipuista ja kai sillä jostai muualtaki saa ja sitte se toimii koulun kirjaston korttina. Siellä se nainen, joka teki mun kortin rupes kyselee mun sukunimee. Luulin et haluaa mun tavaavan sen ku yleensä täällä pyydetään aina tavaamaan. Ihmettelin vähän et miks mun pitäs se tavata ku se näkee sen mun henkkarista. Sit ku sanoin sen, niin se pyys sanomaan uudestaan. Sit se vaan sano, et mää vaan halusin kuulla et miten sanot sen ku se näyttää niin hauskalta. Mun sukunimi onki niin hirveen hauskan näkönen.

Pari sanaa mun uudesta autosta. En oo vielä saanu mut ehkä ens viikolla. Se on maanantaina rakennettu ja perjantaina se on lähteny tehtaalta ku se rakennettiin Kanadan puolella. Tosin ihan tossa rajalla kylläki, mut kuitenki.

Ainii, ja kiitokset mun entiselle työkaverille mailista! Oon sen lukenu mut en oo vielä ehtiny vastaamaan. Isot pisteet sun uudelle ja hyvin tärkeelle harrastukselle! Oon tosi ylpee ku oot sellasen alottanu. :) Meinasin tosin saada sydärin ku sen luin, et ei siinä. :D Tän kohan uus minä varmaan lukee sulle. :)

Ei kommentteja: