perjantai 5. syyskuuta 2008

Vähän hässäkkää

Tässä on nyt piisannu sen verran hässäkkää viikon sisällä et ei oo kyllä ehtiny päivittämään. Tällä viikolla alkoi se mun koulu ja sitte kävin tänään tekemässä teoriakokeen ajokortista eli sitäki on pitäny lukee. Mut yritän nyt vähän kerrata meidän Kanadan reissun ja tän viikon tapahtumia ennen ku lähen uudestaan reissuun. Tänään nimittäin lähetään muitten au pairien kans pohjois-Michiganiin ja mää lähen sinne kuskiksi. Mut siitä reissusta lisää sitte ens viikolla.

Kanadaan tosiaan lähettiin viime viikon torstaina. Mää ja perheen tyttö lähetiin isovanhempien kyydillä aamusta ja pojat ja vanhemmat tuli vanhempien töitten jälkeen myöhään yöllä. Me mentiin tytön kans sen takia aikasemmin ku mää pääsin perjantai aamuna leipomaan sinne leipomoon josta oon puhunu. Ois ollu vähän rankkaa mennä sinne, jos oisin ollu vasta puolen yön aikaan mökillä.

Mummi ja ukki halus mun auton sinne mökille, joten ne kävi hakee sen sitte keskiviikko iltana, jotta saivat pakata. Mulla on ollu sitte niitten farmari volvo tän viikon ja sillä lähen tänäänki sinne reissuun. Viime viikon torstaina ku ajoin ekan kerran sillä autolla, niin iski kamala ahistus ku se oli niin pieni! Tuulilasi ja katto oli liian lähellä mua, vänkäri istu liian lähellä, mää istuin ihan liian lähellä maata ja oli aivan liian pieni muitten keskellä. Ainii, ja sitte siinä on ihan liian pieni moottori mun autoon verrattuna. Tuntuu et jään sen kans kaikkien alle ku se ei kiihy mihinkää. :) No, ehkäpä me selvitään sen kans hengissä viikonlopun reissulta.

Ku olin viime viikon torstaina liikkeellä mummin ja ukin autolla, niin en tietenkää tajunnu ottaa kotiavaimia mukaan eikä niitten autossa ollu autotallin oven avaajaa. Meidän oli tytön kans vielä tarkotus leipoo kuivakakku ennen ku lähetään mut ei siitä mitään tullu ku me lähettiin sit hakee niitä talon avaimia perheen isän työpaikalta. Olin valmistanu leipomista jo sen verran et olin mitannu kaikki aineet valmiiksi kuppeihin et niitä ei ois tarvinnu ku sekottaa. Laitoi sitte vaan pusseihin aineet ja mukaan mökille. Valmistin sitte kakun siellä. Ihan hyvä siitä tuli vaikka se koki aika kovia. Ainaki se kelpas vieraille, jotka tuli lauantaina mökin "tupareihin." Mökille mennessä me käytiin hakee kyytiin pikku possu, siis kuollut versio. Isäntäväki valmisti siitä sitte rosvopaistia.

Perjantaina tosiaan olin siellä leipomossa. Oli kyllä tosi kivaa. Tykkäsin kovasti. Pääsin tekemään vähän monenlaista pientä hommaa ja näin vähän et miten pienessä leipomossa toimitaan. Se oli yhden suomalaisen omistama leipomo ja ne teki siellä myös suomalaisia juttuja.

Perjantaina sain elämäni kamalimman makukokemuksen. Maiston nimittäin kaviaaria! Kyllä meinas tulla kuolema ku se oli niin järkyttävää! En ymmärrä et miten se pysty olemaan niin pahaa ja miten joku voi siitä tykätä. No, tietysti ihan hyvä et siitä ei tullu mun suurinta herkkua ku se on suomessa niin tuhottoman kallista.

Tosi hyvät ilmat sattu mökille. Aurinko paisto sunnuntainaki tosi kuumasti ja tuli vaan maattua auringossa. Olin sitte tosi punanen sunnuntai iltana ku tultiin takasi kotiin. Tällä kertaa ei tehty mökillä mitään ihmeempiä reissuja. Oltiin vaan ja löhöttiin. Meitä oli siellä 12, joten seuraa kyllä riitti. Ainii, kyllähän me saunottiin joka ilta ja mentiin sitte suoraa saunasta järveen uimaan.

Sunnuntai iltana tultiin tosiaan kotiin. Maanantai täällä oli pyhä ku oli Labor Day. Sattu vielä tosi nätti ilma ja uima-altaat oli viimesen päivän auki, joten mentiin sitte suomalaisen au pairin kanssa sinne ottamaan aurinkoo viimesen kerran.

Tiistaina alkoki sitte meillä kaikilla koulu ku mullaki oli eka luento sillon. Vanhin poika meni kolmannelle, keskimmäinen ekalla ja nuorin tyttö eskarin tyyliseen kouluun, jossa hän on 3,5 tuntia päivässä aina aamuisin. Pojat tulee neljän jälkeen bussilla kotiin, joten huomattavasti on helpottanu mun työt tällä viikolla. Nyt mulla on aamusin vapaata ku tyttöki on poissa ja kolme lasta vain kaks tuntia päivässä. Tytön kanssa on hyvin helppoa ku se on yksin. Sen kanssa voi tehä ihan mitä vaan ja mennä ihan mihin vaan. Keskiviikkona käytiinki sen kans ostamassa sille steppikengät ja balettipuku ja mulle jotai koulujuttuja. Tyttö nimittäin alotti keskiviikkona steppi-/tanssitunnin. Tosi hieno oli tytön balettipuku. Siitä tuli ihan prinsessa ku puku oli vaaleenpunanen, jossa oli perhosia. :)

Mut jotai mun koulusta. Mää nyt sitte opiskelen sitä enkun kielioppia ja kommunikointia. Meitä on siellä joku 15 oppilasta. Opettaja on tosi kiva. Vanhempi naishenkilö, joka on tosi rento ja mukava. Läksyjä tulee koulusta ihan kiitettävästi, joten riittää siinä ihan tarpeeksi tekemistä, vaikka mulla ei ookaa ku yks aine neljä tuntia viikossa. Loppukoe on sitte joulukuun 16. päivä ja 18. päivä on viimenen tunti tätä kurssia. Sit valitaan uus kurssi kevääksi.

Torstaina näin mun tuntien jälkeen sitä saksalaista au pairia, joka on mun tosi hyvä kaveri ja jota en ollu nähny yli viikkoon. Oli kyllä tosi mukava nähdä sitä pitkästä aikaa. Sovittiin et ens viikolla tehdään sitte jotai kivaa yhdessä ku molemmilla on vähän enemmän aikaa. Tää viikko on ollu sen verran hässäkkää ku koulu alko.

Tällä viikolla en iltasi tosiaan tehny mitää kovin ihmeellistä ku pänttäsin koululäksyjä ja sitä autokoulun kirjaa. Siinä oliki ihan kiitettävästi tekemistä. Keskiviikko iltana kävin spinningissä. Oli jo pakko päästä jotai tekemään ku ei viikkoon ollu ehtiny mitää tekemään. Rupes jo selässä tuntumaan et ei oo liikkunu. Sinänsä se on ihan hyvä, et se muistuttelee liikkumaan. :) Torstai iltana täällä oli kylässä se näiden edellinen au pairi ja saunottiin sitte porukalla.

Tänä aamuna (perjantaina) kävin sitte yrittää sen ajokortin teoriakoetta. Se oli elämäni ehkä stressaavin kokemus ikinä! Se paikka, jossa se tehtiin oli kaikkien keskellä eli sulla ei todellakaa ollu mitää rauhaa ja mun piti vielä yrittää ajatella niitä kysymyksiä enkusta suomeksi. Sun ympärillä oli koko ajan joku 50 ihmistä, puhelimet soi, ihmiset liikkuu suuntaan ja toiseen ja kaikki jutteli keskenään. Siinä testissä oli 50 kysymystä. Olin ihan varma et en todellakaa saa sitä läpi, vaikka mulla sai olla sanakirja mukana. Mulla ei riittäny keskittymiskyky siinä niitten kaikkien ihmisten keskellä siihen, et oisin suomentanu ne kaikki kunnolla. Menin sit tarkistuttamaan sen (se siis oli paperikoe eli sinne vaan rasteja ruutuun) ja siinä oli yks liikaa väärin! Kyllä tympäsi! Sit ne sano et haluanko yrittää uudestaan suomeksi. Oli, et joo tietenki. Sit se lähti sitä hakee mulle, mut niillä ei ollukaa sitä ku se oli kaks vuotta vanha eikä sitä voinu käyttää. Sit se ehotti, et otan helpomman enkunkielisen kokeen, jossa oli 30 kysymystä ja kaks vaihtoehtoa. Aikasemmassa versiossa oli 3 vaihtoehtoa. Tein sitte sen ja sitte meni läpi 3 virheellä! Siistiä! Se oli kyllä niin stressin aihe se koe, et onneksi oon nyt saanu sen viikonlopuksi pois. Meinas vaan papereitten kans olla vähän ongelmia ku ne rupes urputtaa mun suomalaisesta ajokortista ku sitä ei ollu käännetty. Onneksi tää perheen äiti on lakimies, joten se sai kääntää sen eli se kuitenki onnistu ihan kohtuu helposti. Sitte ku sain ne kaikki mun paperit sinne, niin sain lapun, jossa kerrottiin että oon suorittanu veikkauksen ja saan mennä inssin. Se inssi aika piti ite soittaa ja varata. Mulla se on nyt sitte 13. päivä lauantaina kello 12. Se on ihan hyvä aika ku sillon mulla on vielä mun nykynen auto. Uusi tulee sitte seuraavalla viikolla. Sillä vois olla paljon hankalampi tehä sitä inssiä ku se ihan outo auto ja paljon isompi ku mun nykynen. Ihan hyvä päästä se tekee tolla nykysellä autolla. Eli ihan hyvin nyt ajokortti edistyy. Enää inssi ja se on siinä. Ainii, toi koko ajokortti maksaa täällä jonkun 75 taalaa. Inssi 50 taalaa ja se tehdään omalla autolla ja sit kortti (sis. veikkaus, kuva ja kaikki muu tarvittava) 25 taalaa. Ei paha. Ja kuvanki saa valita et millasen siihen haluu. Jos se ei kelpaa sulle, niin ne ottaa uuden. :)

Mut tässä nyt vähän päivitystä täältä päin. Nyt pitää rueta tekee eväitä reissua varten. Tunnin päästä suunnilleen startataan. Luulen kyllä että pystyn jatkossa päivittämään vähän paremmin. Tällä viikolla vaan toi ajokortin teoriakoe sotki ku luin sitä aina ku oli mahdollista, mut nyt se on suoritettu, niin pääsen taas normaaliin rytmiin. :)

3 kommenttia:

Riikka kirjoitti...

Kiirettä pitää sulla noiden reissujen kanssa!
Ja silti saat enemmän tehtyä kuin minä. Ainakin ton ajokortin suhteen. Meikäläinen kun ei vieläkään ole saanut sitä aikaiseksi... Ja täällä New Jerseyssä se on vieläpä niinkin helppoa kuin että tarttee vaan tehdä teoriakoe! Ihan alkaa jo hävettää etten oo sitä hoitanu.. Pitäsköhän ens viikolla :D

Anonyymi kirjoitti...

Moi taas!

Kiva kun päivitit:)

Katselin sitä auto minkä saat netistä, ja jos oli oikea malli niin sehän on hirveen iso!
Miksi saat sellasen, siis onko siinä edellisessä (eli tämän hetkisessä) autossa jotain vikaa?

Olenko käsittänyt oikein, että perheesi on suomalainen? Minkälainen talo heillä on? Onko iso?

Olen niiiin utelias :D

Ihanaa syksyä sinne!

-Anne

Armi87 kirjoitti...

Pikkusisko: Kannattaa se hoitaa se ajokortti! Sit se on vaan pois alta.

Anne: Joo, se auto jonka saan on hirveen iso ja toi mun nykynenki on jo iso. Sen takia saan uuden ku tää perheen äiti on Fordilla töissä ja toi on työsuhdeauto ja nyt on aika vaihtaa uus. Ei siinä mitää vikaa kuitenkaa oo. Joo, perheeni on suomalainen. Näillä on mun mittakaavassa iso talo, mut ei välttämättä amerikkalaisten mittakaavassa. Oon nimittäin käyny tosi isoissa taloissa. Tää on ihan omakotitalo kolmessa kerroksessa ja mulla on oma huone alakerrassa, jossa on mun huoneen lisäksi sauna, leikkihuone ja varastotilaa eli saan olla rauhassa siellä. Ainii, ja onhan mulla vielä oma vessa alakerrassa. Hyvää syksyä sinnekin ja kiva ku seuraat blogiani! :)