sunnuntai 19. lokakuuta 2008

Sain veljeni kylään!

Tällä viikolla sitten oli se suuri viikko ku sain veljeni kylään ja suomalaisia juttuja itselleni! Vähän kivaa. Mut puretaan ensin alkuviikkoa ja palataan mun veljen tänne tulemiseen myöhemmin.

Maanantaina menin aamusta heti reippaana salille ku olin saanu lapset kouluun. Olin melkeen valmis treenissäni ku huomasin tän saksalaisen au pairin salilla jonka kanssa oltiin yhtä aikaa New Yorkissa. Hän pääsi poikkeuksellisesti salille siihen aikaan ku hänen koulun tunnit oli peruttu siltä aamulta. Juteltiin vähän aikaa ja tehtiin molemmat treenimme loppuun. Sitten hän pyysi minua jäämään vielä yhteen laitteeseen, jossa sitte juteltiin kaikkee. Sen loputtua huomasin, että olin ollut yli 2 tuntia salilla! Oho! Vähän venähti ku sain juttu seuraa ja tuli kyllä ainaki treenattua ku koko ajan kuitenki tein jotai. Päivällä käytiin tytön ja suomalaisen au pairin kanssa ostarissa. Tyttö tykkää hirveesti leikkiä ostarissa olevassa leikkipaikassa. Se monesti multa kysyy, et millon ollaan menossa uudestaan. En vaan kyllä ymmärrä et mikä siellä on niin kauheen jännää ku ei sillä oo ku jotai isoja esineitä (kuten kilpikonna ja kenkä), joitten päältä voi laskee liukumäkee ja niihin voi kiipeillä. Varmaan se niissä on se jännä ku niitä ei oo missää muualla. Illalla meillä oli au pair tapaaminen. Ihmeen paljo tuli porukkaa ja oli mukava jutella kaikkien kanssa ku munki kielitaito on sen verran kehittyny et pystyn jo juttelee ihmisten kanssa ihan hyvin. Tosin suurin ongelma on vieläki se, että saan tuotettua itseni ulos. Hyvin ymmärrän kyllä mitä mulle sanotaan, mut en välttämättä osaa sanoo mitää takasi ja sitte luullaan että en tajua. Paremmin mää kuitenki nyt osaan sanoo jotai takasi ku pari kuukautta sitte. Saatiin meidän aluevalvojalta esite erilaisista matkoista, joissa on 20 prosentin au pair alennus. Rupes heti ihan hirveesti houkuttamaan kaikki noi reissut ku onhan mulla sentään kaks viikkoo sitä lomaa. Raha puoli vaan meinaa olla vähän ongelma. Ei ne siltikää oo mitää halpoja, vaikka au pairit saakii alennuksen.

Tiistaina käytiin tytön kanssa kirjastossa. Ei ollakaa käyty ties millon viimeksi ja ku palautin kirjat ja yritin lainata uusia, niin vaati 20 taalaa sakkomaksua! Oho! Vähän on unohtunu toi kirjastossa käynti. Illalla lähettiin suomalaisen au pairin ja tän meidän espanjalaisen kaverin kanssa kattelemaan Halloween pukua. Mulla nyt ei sitä vielä ollut ja tarvin sen kuitenki jo 10/26 ku meillä on au pair järjestön Halloween bileet. Löysin ku löysinki itselleni puvun. Se onki ollu työn ja tuskan takana. Oon nyt sitte hieno leidi. :D Eli mulle tulee sellanen musta polkkatukka peruukki, ällön punasta huulipunaa, tupakka sellaseen pitkään tikkuun, sellanen musta puuhka käsivarsille, hienot hansikkaat käteen ja kaikkee muuta pientä asustetta jos vaan löydän sellasta. Vielä pitää noita asusteita ostella, mut ompaha nyt ainaki jo puku keksitty. Shoppailun jälkeen käytiin kattomassa espanjalaisen kämppä ja vitsi ku se oli sika hieno! Mulle tuli heti mieleen sellaset hienot illalliskutsut ku siellä oli niin avaraa ja vaaleeta se sisustus. Just sellasta ku telkkarissa näkee ku ne pitää niitä kutsuja, joissa on ihan sikana hienoja ihmisiä. Katsastuksen jälkeen mentiin syömään ku oli suomalaisen viimenen ilta täällä. Saatiin mukaan myös pari muuta au pairia.

Tää espajalainen oli meillä kuskina ja saatiin kyllä muutamat tosi makeet naurut. Esim. ku seisottiin punasissa valoissa se lähti yhtäkkiä ulos autosta ja meni jotai tekemään auton ulkopuolelle. Me katottiin suomalaisen kanssa toisiamme ja naurettiin ihan räkänä. Tää espanjalainen ei oikein ymmärtäny et mikä siinä nyt oli niin hauskaa. Kerrottiin sit sille et suomessa kukaan ei tee tuota tai jos sää teet, niin sää oot kyllä täys ääliö. Voi vitsi! Se oli kyllä ihan sika hauskaa ku kuski lähti vaan kävelemään ja jätti meidät punaisiin valoihin. Oi voi. :D

Keskiviikko aamuna lähti suomalaisen au pairin lento kotiin. Mun hostäiti vei hänet työmatkallaan kentälle. Nyt oon sitte virallisesti ainut suomalainen meidän järjestössä. Päivän aikana sain siivottua kunnolla huoneeni ja kylppärini. Näyttää oikein hyvältä ku on puhdasta ja siistiä. Illalla kävin spinningissä ja sen jälkeen näin uutta suomalaista au pairia, joka ei kyllä virallisesti oo au pairi. Tää tuli hätäapuun tähän perheeseen, josta tää toinen suomalainen lähti. Hänellä lähtee lento kotiin 11/28 ja niille tulee uus ihan virallinen au pairi 11/20. Hän tulee eri järjestön kautta. Ihan mukavalta vaikutti tää uus suomalainen. Hänen kanssaan varmasti pärjää ku hän on niin lyhyen aikaa täällä.

Torstaina kävin tytön kanssa uimassa ku hän ei päässyt uimakouluun perjantaina ku haettiin mun veli just samaan aikaan kentältä. Ekaa kertaa kävin tän meidän salin lasten altaassa ja oli kyllä ihan tajuttoman lämmintä vettä! Ihan niin ku ois tullu johonki porealtaaseen. En oo koskaan tavannu lasten altaassa noin lämmintä vettä. Onhan suomessaki lasten allas lämpimämpi ku aikuisten, mut ei nyt noin paljoa! Eipähän tarvihe ainakaa lasten valittaa, et vesi on kylmää. Tytöllä oli kyllä kivaa ja tunnin verran me siellä pulikoitiin. Illalla kävin vielä salilla ku en nyt tiedä miten tässä viikkoon pääsee ku veli on kylässä.

Perjantaina olin aamusta kotosalla ja tein läksyt valmiiksi ensi viikoksi. Melkeen heti ku hain tytön koulusta, lähettiin hakemaan mun veljeä lentokentältä. Se oliki vähän sompailua löytää paikka, josta veljeni pitäisi tulla ulos. Tää oli nimittäin ihan uus terminaali ja siellä oli rakennustyöt vielä käynnissä eikä ollu kaikkia opastekylttejä laitettu paikoilleen. Piti sitten kysyä apua yhdeltä työntekijältä et miten pääsen sinne saapuvien paikkaan. Jouduttiin venaamaan veljeäni sen verran että luulin jo, ettei hän tuu ollenkaa. Hän oli kuulemma ensin jonottanu amerikan kansalaisena tulli jonoon, joten joutu sitte vaihtamaan jonoa ku sen hoksas ja näin sitten siinä hommassa kesti kauemmin. Tullissa oli kuitenki menny ihan hyvin. Ne oli kysyny et mitä teet täällä, miten kauan oot, mihin oot menossa ja onko sillä jotai tuomisia mulle suomesta. Ei mitää erikoista. Ihan perusjutut varmaan melkeen jokaiselta turistilta. Päästiin meille kotiin ja esiteltiin talo. Olin vapaa normaalia aikasemmin ku perheen äiti oli kotona töissä. Lähdettiin kuitenki koko perhe porukalla syömään ja otettiin espanjalainenki mukaan. Tää oliki projekti ku mentiin syömään. Mentiin kahdella autolla, et jos me halutaan veljeni kans mennä sit vielä sen jälkeen johonki. Mää ajoin ekaa kertaa perheen isän mustangilla. Ei siinä autossa muuten mitää vikaa ollu mutta ku se oli manuaali! Voi jestas! Se oli jotain aivan järkyttävää! Mää oon oikeesti unohtanu ihan täysin vajaassa neljässä kuukaudessa et miten ajetaan manuaalia! Ensinnäki piti alottaa siitä, et mieten hetken et onko jarru vai kytkin se keskimmäinen poljin. Ekassa risteyksessä mun veli joutu sanomaan et sun pitää pienentää vaihetta, sulla sammuu auto. :D Meikä vaan paino jarrua, enkä tajunnu yhtää et pitäs muka pienentää jotai hemmetin vaihetta. Sit piti miettiä vähän aikaa et miten ihmeessä saan tän auton menemään hiljaa eteenpäin, niin sitte tajusin et munhan pitää luistattaa kytkintä eikä jarrua niin ku mun autossa. En osannu vaihtaa vaihteita yhtää luontevasti. Aina töksähti jotenki ja joku meni pieleen. Mun veli jo meinas, et se haluu ajaa ite ku se ei kehtaa olla mun kyydissä. :D Ongelma oli vaan siinä, että hän on vaan 17. Sit ku päästiin perille ravintolaan, mulla oli vasen jalka todella kipee. Kyllähän se raukka nyt vähemmästäki rasittuu ku se ei oo melkeen neljään kuukauteen tehny yhtää mitää autolla ajaessa ja nyt se yhtäkkiä joutu painamaan kytkintä vähän väliä. Se oli kyllä ihan hemmetin rankkaa ja työlästä olla painamassa sitä kytkintä joka välissä. No, ainaki mulla oli hauskaa ku en osannu ajaa sitä. Nauroin ihan sikana. :D Hyvä auto toi mustangi sinänsä oli ja tosi kiva sitä muuten oli ajaa.

Perjantaina mulla oli myös vuorossa jäkis peli ja mun veli sekä espanjalainen lähtivät sitä katsomaan. Tällä kertaa hävittiin 5-3. Se oli niin koomista ku aina ku me tasotettiin, niin ne teki uuden maalin melkeen heti perään. Ei ikinä keretty kauaa nauttia meidän tasotuksesta. Hyvä peli oli kuitenki meidän ketjulta ku meidän ketju teki kaikki meidän joukkueen maalit. Yhdestä maalista ei olla ihan varmoja et oliko sen tekijä mää vai mun joukkuetoveri. Se oli sellanen sähellys maali. Espanjalainen todella tykkäs jääkiekosta. Se kyseli mun veljeltä et miks peli vihellettiin poikki ja mitä nyt tapahtu. Mun veljellä oli vaan pieni ongelma ku se ei osannu selittää niitä enkuksi. Hän kyllä tietää säännöt mut ei osannu selittää enkuksi. Pelin lopuksi tää esnpanjalainen sano, et se haluaa kokeilla pelata jäkistä. Mun veli oli kuulemma sanonu sille, et mää voin opettaa sitä. Pitää nyt kattoo, et jos se on kiinnostunu, niin jos sen kans vaikka lähtis siitä et menis yleisövuorolla luistelee.

Lauantaina herättiin aamusta ja lähettiin hakee toista suomalaista au pairia (tätä joka tuli ihan tällä viikolla, kerroinki siitä jo aikasemmin) meidän mukaan Detroittiin. Käytiin eka Henry Fordin museossa, jossa on mm. auto jossa Kennedy on tapettu ja kaikkee tällasta. Eka kerta ku mää meen vapaehtoisesti museoon ja voi olla et seuraavaa kertaa ei tuukaa pitkään aikaan. Taitaa riittää vähäksi aikaa toi yleissivistys mulle. Ei sinänsä etteikö ois ollu kivaa, mut kuitenki. Sen jälkeen ajettiin Detroitin keskustaan ja mentiin Hard Rock kahvilaan syömään. Oli hyvin outoa saapua Detroitin keskustaan. Se oli oikeesti ku autiomaa. Ei ketää missää lauantaina! Detroitin keskusta on täynnä firmojen toimistoja, joten ei siellä ei oo mitää shoppailupaikkoja niin ku New Yorkissa ja yleensä isoissa kaupungeissa. Ei siellä kukaan tee mitää viikonloppuna ja viikollaki ihmiset menee vaan töihin ja lähtee pois. Syömisen jälkeen käytiin vähän kävelemässä ja yhtäkkiä tuli jotenki outo tunne et kaikki kattoo meitä. Huomattiin olevamme ainoot valkoset muutaman kymmenen mustan keskellä. Tilanne oli oikeesti hyvin koominen. Keskellä ei mitää, vaan me ja mustia ja kaikki kattoo meitä. Hengissä kuitenki selvittiin et ei sinänsä mitää. Illalaksi meidät oli kutsuttu yhtiin bileisiin. Tää amerikkalainen mies joka on mun isän ystävän ystävä, oli kutsuja. Ne oli hänen lasten luokkakaverin kotona. Siellä oli kaikkee tarjolla ja porukka katto jalkapalloa ja jäkistä telkkarista ja jutteli keskenään. Tosi kiva oli jutella eri ihmisten kanssa ja saada uusia tuttavuuksia, vaikka me oltiinki veljeni kanssa ainoot nuoret. Loput oli aikuisia ja lapsia. Juhlien jälkeen mentiin leffaan espanjalaisen ja yhden tän perheen firman työntekijän kanssa.

Sunnuntaina mentiin kurpitsa metsälle. Mentiin sellaselle farmille joka kasvattaa kurpitsoja ja käytiin sieltä ostaa meidän Halloween kurpitsat. Oli hyvin koomista olla valitsemassa hyvännäköisiä kurpitsoja ja metsästää niitä sieltä pellolta. Tän jälkeen lähettiin shoppailee. Mentiin vajaa puolen tunnin matkan päässä olevaan ostariin. En ollu itekkää käyny siellä aikasemmin. Se oli monta kertaa isompi ku meidän ostari ja takasi tullessa hukattiin meidän auton sijainti. Metsästettiin meidän autoa vaikka kuinka kauan. Kierreltiin ja kierreltiin kunnes löydettiin se. Siinä välissä kerettiin jo monta kertaa todeta, et ois pitäny pysyä vaan yhdessä ja samassa kaupassa koko ajan ja autoissa pitäis olla joku satelliitti systeemi joka kertoo et missä se on tai sitte pitäs vaihtoehtoisesti ajatella et mihin jäättää autosa, et sen vois sitte takasi tullessa muistaa. Mää löysin melkeen kaikki loput asusteet mun Halloween pukuun. Enää puuttuu vaan ne hanskat siihen. Mun veli osti samasta kaupasta normaalia arkivaatteita, mistä mää ostin juttuja mun Halloween pukuun. :D Shoppailun jälkeen levättiin vähän aikaa kotona ja sit oli mun tenniksen vuoro. Veli lähti kattomaan ja meinas kuolla tylsyyteen. Eihän se nyt varmasti kovin jännää pidemmällä tähtäimellä ole. Tenniksen jälkeen kotiin tultuamme täällä oli menossa illallinen. Perheen äitin veljen vaimon äiti ja mummu olivat tulleet kylään ja ne oli kutsuttu kaikki meille syömään espanjalainen mukaan lukien. Illallisen jälkeen oltiinki aika valmista peti kamaa.

Ei kommentteja: