sunnuntai 7. joulukuuta 2008

Happy Birthday!

Tällä viikolla meillä on ollu oikein kunnon talvi. JEE! :) Pakkasta nyt ei oo juuri ollu mut lunta ollaan saatu. Sillon viikko sitte sunnuntaina kirjotin et saattaa olla koulut suljettu maanantaina ku oli niin huono ilma. Ei onneksi ollu suljettu. Ja itseasiassa pahin ilma tälle viikolle sattu lauantaiksi, joten ei vaikuttanu kouluun. Lauantaina olin oikein kunnon ensimmäinen lumipyrypäivä. Lunta tuli taivaan täydeltä ja tuuli aika kovasti ja keli tien päällä oli myös sen mukainen. Ja ihan sika kivaa kesärenkailla.

Maanantaina menin sitte aamusta salille. Tällä kertaa pääsin kuten aina normaalistikin menen. Iltapäivällä hoidettiin tytön kanssa asioita. Käytiin mun koulun kirjastossa, palautettiin kaks mun paitaa, jotka ostin sunnuntaina mutten sitte ollut niihin tyytyväinen, tehtiin mun kakkukurssiostoksia ja käytiin ostamassa mulle uus vyö. Tyttö oli hyvin ylpee ku pääsi valitsemaan et millasen vyön ostan. Nyt se voi sitte kaikille sanoo, et mulla on sen valitsema vyö päällä. :) Illalla olin vaan kotona ja tein läksyjä. Vaikka oli viikko lomaa koulusta, niin silti onnistuin jättämään läksyt viimeseen iltaan. Ihan normaalia.

Tiistaina aamulla koulussa ja opettaja höpötti hyvin tiiviisti meidän kahden viikon kuluttua olevasta loppukokeesta. Se on monelle aika tärkee. Jos välikoe meni huonosti, etkä läpäissy sitä, niin loppukoe on pakko saada läpi, jotta pääsee kurssin läpi. Ja jos taas ei pääse kurssia läpi, niin sen joutuu ottamaan uudestaan ja maksamaan uudestaan. Tosi kivaa. Mulla nyt ei oo mitää stressin aihetta tosta loppukokeesta. Voihan niitä sitte ens viikonloppuna vähän kattoo jos on jotai epäselvää. Mulla meni se välikoe sen verran hyvin, et vaikka tää loppukoe menis huonosti niin pääsen silti kurssin läpi. Näin ainaki opettaja on sanonu. Mut en kyllä usko et se menis huonosti. Luotan kuitenki sen verran mun enkkuun, et uskon pärjääväni siinä kokeessa. Iltapäivällä mentiin tytön kanssa käymään uimassa ja sit valmisteltiin mun kakkukurssia illaksi. Illalla mulla sitte oli eka kerta tätä kolmos kurssia. Tää kurssi käydään tosi nopeesti. Meillä oli tällä viikolla kaks kertaa ja ens viikolla kaks kertaa ja siinä se sitte oliki. Edellis kurssiaki oli neljä kertaa, mut sitä oli vaan kerran viikossa. Aika paljo vaatii aikaa näillä kahdella viikolla tuo kurssi ku sinne pitää kuitenki tosi paljon valmistella etukäteen. Tällä viikolla tiistaina vaan tehtiin pursotusharjotuksia ja torstaina valmistettiin ihan kakku. Se oli mun eka kakku ikinä, jonka oon tehny fondantista. Oli tosi kivaa käsitellä fondantia. Päällystettiin se kakku sillä ja tehtiin siitä koristeita. Opeteltiin tekee ruusuja ja se oliki vähän haastavaa. Oon nyt sitte viikonlopun aikana tehny niitä lisää ja yrittäny harjoitella. En vaan oo oikein tyytyväinen ollu lopputulokseen, et vaatii paljon lisää harjoittelua. Sen verran pitäs saada kuitenki hyviä ruusuja aikaan, et ne voi laittaa sitte kakun päälle ens viikon torstaina. Sillon meillä on viimenen kerta tätä kurssia ja tehdään taas "loppukakku", joka koristellaan noilla ruusuilla.

Keskiviikkona olin aamulla kotona ja sain päivitettyä mun skarpbookin. JEE! :) Se onki vähän turhan kauan odottanut vuoroaan, joten oon nyt hyvin ylpee et sain sen tehtyä. Nyt mulla on sitte yks kansio täynnä, joten pitäs teettää sinne kuvat, jotta saan sen sitte mun poikaystävän mukana suomeen. Se nimittäin on kuvien kanssa aika painava ja varsinki ku mulla tulee niitä ainaki kaks ellei jopa kolme. Pitää yrittää ens viikolla diiliä niitten kuvien kanssa. Iltapäivällä oltiin tytön kanssa siellä samassa museossa, jossa käytiin pari viikkoa sitte. Tyttö innostu siitä kovasti, joten nyt meillä on sitte jäsenyys sinne ja voidaan mennä sinne niin monesti ku halutaan. Mikä on tosi hyvä diili ku kuitenki se on tosi iso museo ja paljon kaikkee mitä lapset haluaa kokeilla ja nähdä, joten ihan hyvä että me voidaan ihan hyvin olla vaikka koko päivä samassa osastossa ja mennä seuraavana päivänä uuteen. Ja joka kerta sieltä varmasti löytää jotai sellasta, jota ei oo aikasemmin nähny. Esim. tällä kertaa löysin sieltä eläviä ampiaisia! YÄK! Meinasin saada sydärin ku tajusin et ne on oikeesti ihan oikeita ampiaisia. Mää en mitää pelkää niin paljon ku ampiaisia ja hiiriä. Siellä oli ne ampiaiset sellasessa läpinäkyvässä laatikossa et sitte sai kattoo et mitä ne puuhaa siellä. Voi jestas. Se oli vähän liikaa mulle. :) Seuraavalla kerralla sitte varmaan löydän sieltä niitä oikeita hiiriä jossai laatikossa. Sitä odatanki hyvin innolla. Illalla olin sitte spinningissä ja tein läksyjä kouluun.

Torstaina oli sitte sellainen päivä, jota en ois koskaan uskonu odottavani ennen ku tulin tänne. Nimittäin täytin 21!!! :) Hyvä minä! Aikasemmin olin jo saanut hostperheeltä lahjaksi hienot juhlavaatteet ja sitte mun pikkuveli toi mukanaan mun synttärilahjan mun suomen perheeltä. Aukasin sen sitte torstai aamuna ja siellä oli jotai ihan muuta ku mitä olin odottanut. Olin odottanu et siellä on joku villapaita ku se oli ihan sen tuntuinen. Siellä oliki sitte oulun kärppien kaulahuivi ja pipo sekä lämpimät sukat ja paita. Ei kuitenkaa sitä villapaitaa mitä olin odottanut. Kärppien kaulahuivi oli kyllä loistovalinta. Kiitos siitä. :) Sitte olin saanu maanantaina postissa paketin mun poikaystävältä. Siellä oli Fazerin suklaata ja sitte sain lahjakortin hänen lompakkoon, joka on voimassa sillon ku hän tulee tänne. :) Hän ei ollut löytänyt sitä mitä olis halunnut mulle ostaa, joten sitte päätyi tällaiseen ratkaisuun. Hyvä idea ku hän kuitenki tulee parin viikon sisään tänne ja postittaminen nyt on aika kallista ja täällä muutenki on kaikki paljon halvempaa ku suomessa. Nyt mun tehtävä on vaan miettiä et mihin sitte käytän sen rahan. Kiitos tästä ongelmasta. :) Hostperheeltä sain mun hienojen juhlavaatteiten lisäksi vielä aamulla ruusukimpun, kortin ja 100 taalaa rahaa. Sain kyllä ihan sika hienon lahjan niiltä. Kiitos paljon. :) Sit olin jo aikasemmin tällä viikolla saanu kortin postissa mummolta ja työporukalta. Loppuja onniteluja sain sitte sähköpostilla ja facebookin kautta. Osa paikallisista kavereista laitto myös tekstarin tai soitti. Ja sitte sain vielä mun hostäidiltä lahjasi pari drinkkiä baarissa. Hän vei mut illalla mun kakkukurssin jälkeen kahteenki baariin. Toinen oli tosi hieno martiini baari, jota kyllä meiltä päin suomesta saa metsästää. Siellä ne teki mulle sitte ilmasen synttäridrinkinki. Oltiin kotona jo joskus 11 aikaan, ku seuraavana päivänä oli kuitenki työpäivä. Synttäreistä huolimatta olin aamulla koulussa ja sitte iltapäivällä käytiin tytön kanssa ruokakaupassa ja sit oltiin vaan kotosalla ku koko alkuviikko oltiin menossa.

Perjantaina lähdin aamulla tuhlaamaan mun lahjarahoja. Tai itseasiassa tuhlasin jo osan torstaina ku löysin kaupasta yhden leivontakirjan, jota oon kauan halunnu, mut mulla ei oo ollu rahaa ostaa sitä. Nyt sitte päätin sen heti ostaa ku sain ylimäärästä rahaa. Sit sain ostettua samalla satasella talvikengät, sukkia, laukun, ann arborin t-paidan ja michiganin tosi hienon lippiksen. Tosi paljon sain satasella aikaan ja kaikki vielä tosi hyviä ostoksia. Talvikenkiä mulla ei oo ollu. Täällä nyt ei oo niin kylmä, et välttämättä tarttis, mut lunta ja sohjoa on kuitenki, niin on hyvä olla etes jotkut kengät joissa on vähän vartta, ettei heti oo sukat märkänä. Sukkia oon kans kaivannu ku melkeen kaikki mun sukat joita toin suomesta, on menny rikki. Laukkuaki oon himoinnu jo vaikka kuinka kauan. Mulla on koko ajan ollu sama marimekon laukku. Nyt sain ostettua uuden ja oli kyllä jo aikaki. Aika kulahtanu jo toi mun laukku ku se on joka paikassa ollu mun mukana ku mulla ei oo ollu mitää muuta. Sit tota ann arborin t-paitaa oon kans himoinnu kauan. Nyt oon tyytyväinen et sain se ostettua, niin saan sen sitte mun poikaystävän mukana suomeen. Ja michiganin lippiksestä oon kans tyytyväinen ku se on tosi hieno ja sit tää on mun ihan eka michiganin kama, jonka oon ostanu itelleni. Sit kävin selvittämässä et paljonko mun kuvien teettäminen maksaa ja montako päivää se kestää. Sit sain vielä selvitettyä tennismaila asiaa. Mulla nimittäin ei oo omaa mailaa vaan oon pelannu vanhimman pojan mailalla. Oon kuitenki ajatellu ostaa oman ku tarkotus on kuitenki pelata koko kevät ja saan sitte viedä sen suomeenki. Kävin kysyy mun tennisclubilta et mikä on hyvä aloittelijoille ku en mää nyt ymmärrä niistä mitää. Sit se suositteli mulle kolmea mailaa ja mää voin sitte tammikuussa niitä siellä testata ku mulla alkaa mun kurssi. Kirjotettiin ne ylös, jotta muistetaan sitte. Tai sitte voin tehdä, niin että varaan sieltä puolen tunnin ajan sellaseen pallokoneeseen, joka syöttää niitä palloja mulle ja pääsen testaamaan kaikki kolme kerralla, et mikä tuntuu parhaalta. Ja saan sitte avustusta sieltä työntekijöiltä. Pitää sit tammikuussa miettiä et miten teen sen mailan valinnan kanssa. Nyt oon kuitenki päässy jo alkuun siinä projektissa. Eli olin hyvin tehokas perjantai aamuna. :)

Iltapäivällä oltiin tytön kanssa kotona ja sain kirjotettua mun suomeen lähtevät joulukortit. VAU! :) Tääkii on ollu jo projekti muutaman viikon. Nyt sitte vaan ens viikolla ne postiin. Poikien tultua koulusta lähdettiin heidän harrastuksiin. Meillä nyt ei sitte ookaa enää ku ens viikon perjantaina ennen joulubreikkiä. Illalla pelasin jääkiekkoa ja tällä kertaa oli sitte ihan normaalit pelit. Hävittiin harmaille 2-1. Ihan hyvä peli se kuitenki oli ja paljon oli tilanteita. Ei vaan onnistu. Jääkiekosta ajoin suoraa kotiin, suihkuun ja valmistautumaan baariin. Mun amerikkalainen kaveri halusi nimittäin viedä mut juhlimaan mun synttäreitä. Hän tuli hakemaan mua kotoa ja lupasi olla kuskina, jotta pääsen kotiin yöksi. Mentiin ypsilantiin yhteen baariin ja siellä oli pari hänen muutaki kaveria. Ku päästiin baarin pihalle, hän sano mulle et laita ovi lukkoon ku hänellä ei oo keskuslukitusta. Aattelin et ok. Kerettiin kävellä pari metriä, niin hän sano, että hän unohti avaimet sisälle autoon. Mää olin, niin ku et huijaat sää mua. Valitettavasti hän ei huijannu ja hänellä oli avaimet auton sisällä. Tosi hyvin alko. No, sitte hän soitti jolleki kaverille joka tuli parin tunnin päästä hakee meidät pois ja toi mut kotiin. Et pääsin kuitenki kotiin yöksi. Matkalla meidät vaan pysäytti poliisiauto, mut tällä kertaa syy oli se, et takavalo tai -vilkku ei toiminu. Täällä ku ne ei saa pysäyttää noi vaan niin ku suomessa, et ne puhalluttaa tai tarkistaa kortin, niin sit ne pysäyttää tommosistaki syistä et pääsee sit tarkastaa kortin ja puhalluttamaan. Ja sit se poliisi heti kysy et onhan kaikki 21. Jos joku meistä ei ois ollu ja ne ois epäilly et ollaan joutu, puhalluttaa ne ei kuitenkaa saa, niin sitte ois tullu sakkoja. Ei ne meidän papereita kysyny ku sanottiin et ollaan 21.

Lauantaina oli vanhimmalla pojalla hänen kaverin synttärit. Mää menin sitte mukaan viemään ja hakemaan, et jos oltas törmätty siihen äitiin, jolla on ne hevoset tossa melkeen naapurissa. Ei kuitenkaa törmätty ku tää hänen poika kulki jonkun toisen kyydillä. Typerää. Ihan turhaa olin siellä tyrkyllä. Sit myöhemmin iltapäivällä mentiin koko perhe puolen tunnin matkan päähän yhden suomalaisen 8 vee synttäreille. Sinne oli kutsuttu muitaki suomalaisia perheitä. Ne oli sellaisessa pomppulinna paikassa et lapset sai eka hyppiä siellä niissä linnoissa ja sitte mentiin kaikki syömään pitsaa ja kakkua. Lopuksi synttärisankari aukasi lahjat ja sit siellä oli sen firman työntekijä, joka kirjotti ylös et mitä se sai ja keltä ku täällä amerikassa on tapana kirjottaa sellanen kiitos -kortti, jossa kiitetään just siitä lahjasta, jonka sai tältä vieraalta. Just, kaikkee sitä kuulee. Synttäreitten jälkeen tultiin vähäksi aikaa kotiin ja sit lähdettiin mummille ja ukille. Siellä oli koko suku paikalla, joten otettiin sitte perhekuvia. Mää toimin kuvaajana ku mää nyt en millää tavalla kuulu sukuun. Hyviä kuvia saatinki aikaan. Toiset rupesi syömään, niin mää lähin sitte espanjalaisen kanssa ajamaan downtowniin. Oli nimittäin kahdeksaksi kutsunu mun kavereita syömään ja juhlimaan mun synttäreitä. Paikalle ei kuitenkaa päässy ku tää espanjalainen ja sitte puolalainen. Ainaki 4 mun kaveria, joita olin pyytäny joutu olee töissä sillon illalla ja sitte pari tyyppiä oli Chicagossa. No, ei se mitää. Meillä oli kuitenki tosi kivaa kolmestaanki. Sen jälkeen espanjalainen lähti omille teilleen ja me tultiin puolalaisen kanssa meille. Hän oli ekaa kertaa meillä, joten esittelin talon. Sit joku kaks tuntia istuttiin mun huoneessa ja jouruttiin. Sit hän lähti joskus puolen yön aikaan ajamaan kotiin ja mää juttelin vähän aikaa hostäitin kanssa ja menin nukkumaan. Eka oli suunnitelmissa mennä baariin, mut ei mua kyllä haitannu vaikka ei menty. Olin perjantaina ja se on ihan riittävästi mulle. Selvispähä aikasemmin nukkumaan ja ei menny sitte koko sunnuntai siinä että nukku.

Sunnuntaina soittelin suomeen ja treenasin kakkukurssille mun ruusuja. Kyllä se ehkä siitä pikkuhiljaa kehittyy. Viiden aikoihin lähdettiin koko perhe tohon ihan lähelle illalliselle yhden suomalaisen mummon luokse. Illallisen tarkoituksena oli juhlistaa suomen itsenäisyyttä. Eilenhän se itsenäisyyspäivä tais tosiaan suomessa olla. Siellä oli tosi paljon vanhempaa väkee, mut suomalaisia kaikki. Ruoka oli tosi hyvää ja saatiin vielä Fazerin sinistäki siellä. Nam! :) Ja juttelin vaikka ja kenen kanssa vanhoja asioita. Tai no, en mää niistä osaa jutella mut osaan sujuvasti kuunnella. Musta seuraavaksi nuorin oli tää meidän vanhin ja sitte musta seuraavaksi vanhin varmaan mun hostäiti. Kivaa oli kuitenki. Hyvä porukka ja kaikki tuli kyselee et sääkö oot se uus au pairi tai sitte ne sano et sääkö et se joka pelaa sitä jääkiekkoo. Meillä nimittäin on välillä tuomarina suomalainen siellä pelissä ja oon hänen kanssaan jutellut ja hän oli illallisellaki, joten moni kyllä tiesi, että pelaan jääkiekkoa. Illallisen jälkeen oli tarkotus lähtä parin kaverin kanssa kattoo yhtä uutta jouluaiheista komediaa, joka on tullu leffateattereihin viime viikolla. Mulla vaan meni sitte sen verran myöhään, ettei enää jaksettu. Kuitenki työpäivä jokaisella maanantaina. Ja se nyt on ihan uus joululeffa, joten pyörii varmasti joulun yli teattereissa, joten voitas sit vaikka mennä mun poikaystävän kanssa kattoo se. Haluan nimittäin nähdä sen. Mitäs sanot M?

Ainii, ku tulin perjantaina kotiin jääkiekosta ja tulin mun huoneeseen, niin piti vähän aikaa kattoo suu auki, et mitä ihmettä. Mun hyllylle, jossa on mun CD soitin oli ilmestyny kaks sukkaa roikkumaan. Toisessa oli A -kirjain ja toisessa M. Piti vähän aikaa kelata et mitä hemmettiä noilla tehdään. Sit tajusin et ne on joulusukat mulle ja mun poikaystävälle. Ne ei nimittäin oo mitenkää kuvioiutu jouluteemalla, vaan ne on vaan yks väriset (sininen ja vihree), joissa on sitte nimikirjain. Vähän mahtavaa. :) Mun hostäiti oli käyny ostamassa meille sellaset. Tosi ihanaa.

Ens viikolle mulla on yks iso tavote. Mun luistimet on ihan pakko saada teroitettua. Olivat kyllä niin tylsää kamaa perjantaina pelissä, et ens perjantaina en kyllä niitten kans suostu menemään peliin. Täytyy vaan enste keksiä et missä ne teroitetaan. Kyselin jo vähän tältä meidän tuomarilta siellä illallisella. 4 talaa suunnilleen maksaa terotus, et ei paha.

Ei kommentteja: