maanantai 4. toukokuuta 2009

Koulun loppu

Taas on yks viikko vaan hurahtanut. Mihinköhän tää aika oikein menee?!? Johonkin sen onnistun hukkaamaan ku tuntuu et aina on se päivä ku pitäs taas päivittää blogia. :D Vaikka päivitän vaan kerran viikossa. No, ei kait se auta ku rueta purkaa mennyttä viikkoa.

Maanantaina olin aamun kotona ja luin viimeistä kertaa tiistaina oleviin kokeisiin. Iltapäivällä käytiin tytön kanssa ajalemassa ympäriinsä ja pysähdyttiin aina ottamaan kuvia hienoista kevätkukista. Täällä on nimittäin tosi hienoja puita kukkiensa kanssa ja maasta kukkii jo kaikki sipulikukat. Kuvausreissun jälkeen ajettiin ekaa kertaa tälle vuodelle puistoon. Käytiin keinumassa ja leikkimässä kiipelitelineellä. Nyt on sitte puistokauden avauski tehty tälle vuodelle. Maanantaina oli muuten tosi nätti ilma, mut tuuli vaan tosi kovasti. Puistosta ajettiin suomalaisen au pairin kotiin odottamaan vieraita. Tänne nimittäin saapu tän toisen suomalaisen perheen kaks edellistä au pairia kylään pariksi viikoksi. Oli kyllä tosi kiva nähdä pitkästä aikaa. Kaikista kummallisinta mulle oli nähdä se tyttö, joka oli tässä perheessä sillon ku mää tulin ja päätti vuotensa syyskuussa. En odottanu että sen näkeminen ois ollu niin outoa. Tuli sellanen fiilis et on taas syksy ja en ookaa lähdössä kotiin. En tiedä että miksi se oli niin outoa. Ehkä siksi ku hän oli kuitenki se ensimmäinen kaveri keneen kunnolla tutustuin täällä ja hän näytti paikkoja ja opetti elämään täällä. Sit hän kuitenki lähti jo syyskuussa eli en ollu sen jälkeen nähny. Tää toinen tyttö oli täällä au pairina vaan 6 viikkoa loka-marraskuussa. Hänen näkeminen ei ollu niin kummallista ku hän nyt on ollu alunperinki mulle vaan käymässä. Syksyllä 6 viikkoa ja nyt 2 viikkoa. No, tosi kiva oli kuitenki molempia nähdä. :) Ei kyllä ehditty näkee ku joku puoli tuntia ku piti lähtä ajelee kotiin et ehdittiin tänne ennen ku pojat tulee koulusta. Illalla kävin mummilta ja ukilta hakee kuvat helmikuun mökkireissulta, et saisin rueta päivittää scrapbookia. Ukki vielä varmisti et oonhan lähdössä sillon kesäkuussa mökille heti ku lasten koulu loppuu ja oon luvannu mennä. Vähän kivaa ku pääsen vielä käymään mökillä ennen ku lähden pois. Merkkasin ton ajan kalenteriin etten sitten varmasti tuppaa itteäni minnekää muualle. Mummilta ja ukilta ajelin kattoo suomalaisia kavereita vähäksi aikaa ja sieltä jatkoin matkaa leffaan puolalaisen kanssa. Käytiin dollar moviessa kattomassa ja makso peräti 50 senttiä. Katottiin Paul Blart: Mall Cap. Oli kyllä hyvä komedia eikä yhtää liian pitkä. Suosittelen lämpimästi.

Tiistaina oli sitten vuorossa loppukokeet koulussa. Hostisä vei lapset kouluun, jotta mää olin varmasti ajoissa kokeessa. Mää taas menin sinne kynän ja kumin kanssa ja kaikilla muilla kirjat mukana ja vielä vikat pänttäykset. Koe oli ehdottomasti vaikein mitä meillä on ollu ja määkii tein sitä jopa 1,5 tuntia ja silti lähdin ekana pois. Kokeen jälkeen oli sellanen fiilis, et oli vaikee mut kyllä mää niin paljon osasin et läpi menee. Torstaina sit saatiin kokeet takasi ja kyllähän tuo läpi meni! Sain 79,5 pistettä sadasta ja sit ku sain siitä välikokeesta jonkun vajaa 90 ja yhteensä noista kahdesta pitää saada yli 70 et pääsee kurssin läpi, niin mulla ei ollu mitää hätää. Pääsin nyt sitte yhdellä kerralla läpi molemmat kurssit ja se on kuulemma tosi harvinaista. Jos oisin saanu alle 70 mut yli 60 pistettä, niin sitte oisin päässy vaan toisen kurssin läpi. Opettaja sano et hyvin harva pääsee ekalla läpi molemmat ja vielä varsinki näin keväällä ku keväällä on yleensä paljon vaikeempi kirja ku syksyllä, koska suurin osa niistä jotka ottaa ton kurssin uudestaan, ovat olleet ekan kerran syksyllä ja uudestaan keväällä eli pääsevät sitte lukukaudessa sen läpi. Ja niillehän siitä tietenki on hyötyä et keväällä on vaikeempi kirja, niin se pakottaa opiskelemaan enemmän ja nostamaan sitä tasoa. Et voin kyllä sano olevani hyvin tyytyväinen mun suoritukseen. :) Mun tavoitteena oliki päästä molemmat läpi yhdellä kertaa, koska en voi ottaa sitä kurssia enää uudestaan ja sit ois jääny harmittaa. Nyt mulla on sitte kasassa yhteensä 8 credittiä ja niitä ei tarttes ku 6 eli hyvä tilanne koulun kannalta.

Keskiviikkona leivottiin tytön kanssa muffinseja mun kouluun. Ei oltukaa leivottu pitkään aikaan ku ollaan oltu kipeenä ja sit oltiin siellä Floridassa. Tyttö oli onnellinen ku pääsi mittaamaan aineita. Torstaina vein sitte kouluun ne muffinsit ku meillä oli vika kerta. Saatiin kokeet takasi ja sit syötiin tuomisia ja juteltiin keskenään. Ku oltiin lähdössä pois niin kaikki rupes ottaa kuvia meidän luokasta ja kavereista ja hyvästelee toisia. Kaikki tuli sanoo mulle, et sääkö oot lähdössä pois ihan kokonaan ja sanovat että en saa lähteä. Mää olin ihan järkyttyny siitä ku kuulin sen että oon lähdössä pois. Sanoin vaan että oon lähdössä mutta en vielä, ei saa sanoa sitä. Tiedän kyllä että oon lähdössä mutta en vielä! Tuli kyllä tosi outo fiilis ku tää nyt oli eka kerta ku kuulin toisten höpöttävän et oon lähdössä ja piti rueta hyvästelee ihmisiä. Näitten mun meksikolaisten kavereitten kanssa sovittiin et yritetään vielä nähdä. Niitä tulee kyllä eniten ikävä vaikka ne oli koko luokan hulluimmat siellä mut mää nyt istuin niitten kanssa koko kurssin ja sit opittiin yhdessä ja pidettiin hauskaa. Täytyy kyllä sanoa että tän kurssin kavereita tuun kaipaamaan paljon enemmän ku sen ensimmäisen. Siellähän mulla nimittäin meni hermot sen irakilaisen kanssa. :D Onneksi molemmat meksikolaiset on mun facebook kavereita ja tää toinen täyttää vielä 21 kohta. Koulusta lähdettyä oli kyllä tosi haikeet fiilikset ja tosi kummallinen olo. En ollu varautunu siihen et se menee noin dramaattiseksi. Koulusta suoraa ajoin näkee puolalaista ja saksalaista, niin pääsi taas normaaliin ajatuksiin kiinni. Tuli vaan mieleen et mitä se on sitte heinäkuussa ku pitää ihan oikeesti lähtä täältä ja hyvästellä kaikki. Mulla on niin ihania ystäviä täällä ja harrastuksia et tulee kyllä tekee tiukkaa. No, sitä ei onneksi tarvi miettiä nyt. :)

Tiistaina oli lasten harrastuspäivä eli kävin hakee pojat koulusta ja sieltä ajettiin suoraa salille. Sieltä tulin kotiin ja kerkesin vähän aikaa istuskella kunnes lähdin pilatekseen. Nyt on nimittäin alkanu uus jumppakausi meidän salilla ja päätin kokeilla pilatesta ku sillon se yks hieroja pari kuukautta sitte suositteli sitä mun selälle enemmin ku yogaa. Päätin sillon et otan sitä sitte ku koulu loppuu. Oon suomessa käyny pilateksessa mutta en tykänny siitä enkä kokenu että se ois ollu mitenkää hyödyllistä. Tosin tiesin kyllä jo sillon että meillä ei välttämättä oo pätevä opettaja ja nyt täytyy kyllä sanoa et en ois voinu enempää olla oikeessa. Voi jestas ku oli tunti ihan eri maata vaikka molemmat pilatesta. Tää oli oikeesti tehokasta ja tuntuki sieltä et tehtiin jotai. Mää olin välillä vähän out ku se opettaja vaan puhu, puhu ja puhu ja sit yritin kuunnella ja ymmärtää et mitä pitää tehdä ja sit olin aluksi vähän out ku en tienny niitä sen termejä ulos hengitykseen ja sisään hengitykseen mut siihen pääsi aika nopeesti kiinni. Et oli kyllä kivaa ja ehdottomasti hyvä idea et otin sitä. Sitä nyt on sitte mulla kerran viikossa kesäkuun puoleen väliin asti. Myös yoga mulla jatkuu vielä mutta tänä keskiviikkona en kerenny sinne asti ku suomen päässä rupes tapahtuu mun asunnon suhteen. Mut siitä vähän lisää myöhemmin.

Keskiviikkona siis leivottiin tytön kanssa päivällä ja illalla pääsin vihdoin ja viimein mun spinningiin. Täytyy kyllä sanoa et olin kaivannu sitä ja oli tosi kivaa olla pitkästä aikaa vaikka tosi kovaa taas mentiin. En nyt ollu päässy moneen viikkoon ku oltiin siellä Floridassa ja sit olin kattomassa ku mun kaveri tanssi. Ja nyt oon sitte uudelle jumppakaudelle jättäny sen maanantaina spinningin pois ku en tykänny siitä ohjaajasta yhtää. Nyt mulla on sitte vaan kerran viikossa spinningiä mut aattelin yrittää pärjätä sen kanssa ku täällä voi rueta nyt ihan hyvin juoksemaan kuhan vaan ei satas vettä niin ei oo tuo tie ihan kuravelliä. Viime viikon tulin nimittäin aika tiiviisti vettä taivaalta et ei kyllä ollu asiaa juoksemaan. Mutta ihan kiva taas et on tullu vettä, niin saadaan oikeesti luonto herää. Nurmikko on ihan vihree ja hostisä ajoki sen ekan kerran sunnuntaina. Sit puutki näyttää jo hyvältä. Ihan täyttä lehteä ei vielä oo. Tuliki muuten mieleen et näin nyt viikonloppu facebookissa vappukuvia suomesta ja olin kyllä järkyttyny siitä et miten karua siellä on tähän aikaan vuodesta. :D Vaikka kyllähän mun pitäs tietää ku tää on vasta eka kevät ku oon poissa, mutta silti olin hyvin järkyttynyt.

Torstai iltana meillä oli tennistä ja oli tosi kivaa. Nyt on ruennu tulee sellanen fiilis et rupee käymään liian helpoksi tää aloittelija taso et pitäs ottaa seuraavan tason kursseja. Oonki suunnitellu ottavani sitte touko-kesäkuun vaihteeseen seuraavan tason kurssin. Sit saisin pelata täällä kesäkuun puoli väliin asti. Sen jälkeen en enää ehdi ku lähden sinne Kanadaan ja oonki sit jo lähdössä pois. Ihan viimeseen asti ois kuitenki kiva pelata ku suomessa taas se voi olla vaakalaudalla. Ilmotinki sinne itteeni mut sinne minne oisin halunnu oli jo täynnä ja pääsin jonotuslistalla toiseksi. Ilmotin sitte itteni maanantai ja keskiviikko aamuksi mikä tarkottaa sitä et en pääse sitte yogaan kolmena vikana kertana ollenkaa mut se taas ei toisaalta ole niin suuri kriisi. Mielummin pelaan tennistä ku meen yogaa ja yoga nyt on niin halpaa et kerkeen kyllä käydä sen hinnan edestä ennen tenniksen alkua. Ja sit taas yogaa on helppo ottaa suomessaki ku taas tennis voi hinnan puolesta olla vaakalaudalla.

Perjantaina olin aamulla kotona ja sain päivitettyä mun scrapbookin Floridan reissuun asti et seki on jo melkeen ajan tasalla. Heti ku tulee seuraava sauma et on vapaa-aikaa niin päivitän sen. Sen päivittäminen oli nyt vähän jääny ku tässä nyt on ollu kaikenlaista hässäkkää koko ajan mut nyt jää taas enemmän aikaa ku on koulu ohi. Iltapäivällä ku sain tytön koulusta ajettiin suoraa meidän salille. Nyt tytöllä on nimittäin uimakoulu perjantai iltapäivisin, mikä mun kannalta on tosi kiva ku pääsen siinä samalla itse uimaan. Uiminen on mun mielestä sen verran tylsää että en muuten vaan mee juuri koskaan, niin nyt sitte tulee siinä samalla uitua puoli tuntia viikossa ku vien tytön uimakouluun. Se kuitenki voi olla ihan hyvää mun selälle. Uimakoulun jälkeen ajettiin kaupan kautta kotiin. Keskimmäisellä pojalla on uimakoulu perjantai iltasin ja kävin hänet sitte viemässä salille, sillee et hostisä oli ulkona vastassa ettei mun tarvinnu kaikkien kolmen kanssa lähteä sisälle varsinki nyt ku kahdella muulla ei etes ole mitään siellä. Muitten kanssa sitte ajoin kotiin ja hostäiti oliki jo tullu töistä. Laitoin jäkiskamat autoon ja lähdin näkee suomalaisia. Vähän aikaa ehdin olee ku lähdin mun vikaan jäkispeliin. Pelatiin viimesestä sijasta ku nyt ollaan kaikki pelit melkeen hävitty. Tällä kerta pelattiin tasan 1-1 ja todennäköisesti jäätii viimesiksi. Aika viimeset hetket on varmasti tolla jäähallilla ku siellä voi jäitä pitää. Oli nimittäin jää jo sen verran pehmee ku menin sisälle niin mietin vähän aikaa et onko täällä palanu osa lampuista vai miks täällä on niin pimeetä, niin sitte tajusin et se johtuu siitä ku siellä oli kaikki fleksit ihan huurussa ettei etes läpi nähny ja ilma täynnä kosteutta ja huurua. Ulkona oli vähän turhan lämmin sinne halliin ja sit hallissa oli löllö ja kostee ilma sen takia. Perjantain jääkiekko multa on nyt sitte ohi. Sunnuntaisin vielä jatketaan ainaki kesäkuun puoliväliin asti ja se on kyllä parempi halliki. Siellä ei ollu mitää havaittavissa sunnuntaina et ulkona ois ollu jotenki liian lämmin. Sunnuntaina hävittiin 3-2 mutta siinä toisessa joukkueessa oliki yks sellanen joka vei kyllä kaikkia ihan 100-0 et sinänsä taas tosi reilua. Ilman sitä yhtä ne ois hävinny meille. No, eipä se mitää. Pääasia et saa pelata.

Perjantaina mun pelin jälkeen lähdin saksalaisen kanssa ulos. Oli kyllä tosi kivaa ku ei oltu käyty missää pitkään aikaan. Nyt ku koulu on ohi, niin on enemmän aikaa siihenki. Lauantaina lähdin perheen mukaan suomalaisten vappubileisiin ku eihän meillä nyt mitää sellasta täällä muuten oo. Oli kyllä elämäni rauhallisin vappu sen jälkeen ku sitä on ruennu juhlii. Käytiin vaan suomalaisten kanssa jätskillä torstai iltana ja sit ajoissa nukkumaan ku perjantaina työpäivä. Lauantaina sit yks toinen suomalainen perhe oli kutsunu kotiinsa kaikki muut suomalaiset ja siellä oliki paljon väkee. Ja voi vitsi ku oli hyvää ruokaa! Saatiin grillilihaa ja sit ette ikinä arvaa mitä!?! Karjalanpiirakoita! Voi jestas! En ookaa niitä syöny suomesta lähdön jälkeen ja oli kyllä hyviä. Perunapiirakoita oli myös ja neki oli loistavia. Ja sit tietysti simaa ja munkkeja. Nam. :P Mää menin sinne omalla autolla et pääsin sit lähtee pois omia aikoja. En halunnu koko iltaa olla siellä vaan halusin lähtä kavereitten mukaan. Lähdin ihan ajoissa pois ja toin perheen äitin veljen poikansa kanssa kotiin sekä myös yhden uuden suomalaisen, joka on muuttanu tänne kuukausi sitte tutkijaksi yliopistolle. 1,5 vuotta on suunnitelmissa olla. Tosi mukava tyttö enkä ois ikinä uskonu et se on jo 33 vuotta. Ei näytä yhtää niin vanhalta. Ja sit se on suomesta tuonu tänne kultaisennoutajan. En ehtiny sitä lauantaina näkee mut pitää käydä katsomassa joku päivä ja muutenki nähdä tätä tyttöä ennen ku lähden. Et lisää suomalaisia täällä päin. Ainii, tästä tuliki mieleen et tän perheen äitin veljen perhe etsii suomalaista au pairia syyskuusta eteenpäin. Et jos on kiinnostunu tulee tänne hoitaa pientä kesäkuussa syntyvää vauvaa ja 3 vuotiasta poikaa, niin hakemus pitäs löytyä netistä piakkoin.

Sunnuntaina sain uuden puhelimen ja pitää rueta opettelee uusia temppuja sen kanssa. Se on nimittäin LG:n puhelin ja en oo ikinä käyttäny mitää muuta ku Nokialaista. Sen takia sain uuden ku tää mun nykynen liittymä ei kuulu kotona. Ei vaikka tekis mitä ja se on välillä todella raivostuttavaa ku pitää kaikille aina selittää et pitää soittaa meidän kotipuhelimeen jos oon kotona. Nyt sitte on eri liittymä joka kuuluu kotona. Sillä vaan ei voi laittaa viestiä suomeen eikä soittaa. Aikasemmalla liittymällä pysty laittaa viestiä mut ei soittaa. Eli tästä eteenpäin multa on ainakaa turha odottaa viestiä täältä. Tosin en kyllä tähäänkää asti niitä oo laitellu ku ei mulla oo ollu ku ihan parin henkilön suomennumerot puhelimeen tallennettu jos tulee hätätilanne. Toi mun uus puhelin on kyllä hieno ku sitä vaan osaa käyttää. Siinä on ihan oikee näppäimistö et tosi hyvä ku viestiä kirjottaa. Et aika cool. :) Mut nyt kyllä alkaa niin ku uusi elämä ku mun kännykkä toimii meillä kotona. :D Jee!

Sit pari sanaa siitä mun asunnosta niin ku lupasin. Eli näillä näkymin mulla ois jo nyt asunto Tampereelle ens syksyksi. Sinne oon siis muuttamassa melkeen heti ku tuun suomeen. Mullahan on siellä se koulupaikka odottamassa. Mun täti on tänään käyny kattoo sitä kämppää ja kohta pitäs kuulua viestiä mulle päin et millanen se oli ja jos se hänelle kelpaa niin sit on kelvattava mulleki. :) Sit teen hänelle valtakirjan et voi käydä tekee huomenna vuokrasopimuksen mun puolesta ja kaikki on sit kunnossa. En ookaa varmaan muistanu kertoa et vajaa kaks viikkoa sitte laitoin menee paperit mun järjestölle et toivon mun lentopäiväksi elokuun 4. päivää et sitte elokuun 5. päivä olisin todennäköisesti suomen puolella. Vielä ei oo kuulunu mitää et saanko sitä päivää vai en. Mutta varsinaiset liput saan sitte viimestään kesäkuun lopussa.

Perjantaina meinas tehdä tiukkaa täällä päin ku suomi pelas siellä MM-kisoissa ilmeisestikin aika hienon ottelun Slovakiaa vastaan ja eihän meikä nyt nää sitä mistään. Olin facebookissa yhden kaverin kanssa joka aina päivittä et mitä nyt tapahtuu. Nään mää nyt tulokset netistä mut ei se sano mitää itse pelistä. Lauantaina taas ei tehny tiukkaa ku menivät häviämään valko-venäjälle. Voin olla ihan tyytyväinen etten nähny. Tänään taas voi tehdä tiukkaa ku suomi pelaa Kanadaa vastaan. Onneksi noi MM-kisat on jo tällä viikolla ohi, niin mulla loppuu mun kriisi. :D Nää MM-kisat on kyllä tehny tiukempaa ku sm-liigan loppupelit. Löysin täältä peräti yhden kanavan joka näyttää kisojen loppupelit mut eipä taida näkyä meillä se kanava, et se siitä ilosta. Eikä se sittekää ois sama asia ku se Mertaranta puuttuu. Se kyllä tarvitaan mun mielestä tekemään oikean tunnelman MM-kisoihin.

Tää sikainfluessahan jyllää nyt täällä ja nyt alkuviikosta täällä on naapuripitäjän kouluista osa suljettu sen takia. Ann Arborissa ei oo suljettu ku yks joku katollinen koulu. Et saa nähä millon ne keksi laittaa meidänki lasten koulun kiinni.

1 kommentti:

Sirja kirjoitti...

Moikka!
Me tehtiin samanlailla tuon asuntoasian kans, eli meillä äiskä kävi kattoon asuntoa ja sitten vaan laitettiin sille valtakirja että saa allekirjoittaa sopimukset jne, ja kaikki meni tosi hyvin ilman ongelmia! Toivottavasti sulle löytyy mieluinen asunto :)