sunnuntai 15. maaliskuuta 2009

Uudistusten viikko

Tämä viikko alko sillä, että mulla oli lapset kotona maanantaina ku niillä ei ollut koulua. Ei tietoa että miksi, mutta ei vaan ollut. Tyttökää ei sitte innostunu lähtee kouluun, joten mulla oli kaikki kolme lasta. Molempien vanhempien lähdettyä töihin meillä meni sähköt poikki. Meillä nyt on toi syksyllä asennettu generaattori tuolla mut se ei lähteny pyörittää sähköä meille. Soitin hostisälle ja hän tuli kotiin katsomaan tilannetta. Hän sitte soitti jolleki korjausmiehelle, joka sai sen toimimaan ihan hyvin. Hostisä onneksi aukasi meille kuitenki autotallin oven käsin, niin päästiin lähtemään uimaan lasten kanssa. Käytiin hakee mukaan suomalainen au pairi ja hänen kaksoset. Oltiin aikasemmin sovittu et mennään uimaan heti aamusta ku iltapäivällä se halli on kuitenki aika täys. Lähdettiin pois joskus puolen päivän aikaan ja sinne kyllä rupes ihan kivasti lappaa porukkaa sen jälkeen et oli kyllä tosi hyvä ajotus. Sieltä ajoin lasten kanssa kotiin ku meille oli sillä aikaa saatu sähköt. Käytiin reippaasti syömässä ja sitte jatkettiin matkaa leffaan. Käytiin kattoo The Bedtime Stories. Oli kyllä tosi hyvä ja pojat tykkäs ainaki enemmän tästä ku siitä Boltista ku tää ei ollu piirretty. Tällä kertaa meidän leffa makso 0,50 taalaa kappale, et aika halvalla päästiin. Leffan jälkeen käytiin ottamassa vähän kuvia. Tuolla meidän ostarissa on sellanen kone, jossa saa ottaa kuvia 3 taalalla ja sitte siihen saa valita kuvatekstin ja siihen kuuluu neljä kuvaa eri kuvaa, jotka saa tuplana eli kahdeksan yhteensä. Otettiin sinne teksti, että Best Friends ja sit siinä oli mää ja kaikki kolme lasta. Eka onnistu tosi hyvin mut kolme muuta nyt oli vähän mitä oli. Tosi vaikee oli yrittää sovittaa neljä ihmistä siihen samaan pikkukuvaan. Mut oon tosi tyytyväinen siihen yhteen ja se riittää ihan hyvin. Nyt mää sitte kannan sitä hyvin ylpeenä mun lompakossa. :) Meillä oli kyllä tosi kiva päivä lasten kanssa, että ihan hyvin suju vapaa päivä koulusta. Maanantaina sain myös sähköpostia au pair in americalta siis mun järjestöltä, että mun pitää rueta suunnittelee et millon lennän kotiin. HUI! :D Siinä sanottiin et tuun kahden viikon sisään saamaan etanapostia, et sitte siellä on kaikki tiedot ja kaavakkeet ja niitä pitää sit täyttää ja palauttaa. Kamalaa, joudun oikeesti kohta kotiin täältä ku pitää jo rueta toivomaan lentopäiviä! Ihan hullua. Tosin sain kyllä loppu viikosta sitte sähköpostia et tuun saamaan etanapostia parin viikon sisään et miten jatkan mun vuotta täällä. Mun mielestä niitten kyllä pitäs toimia toisin päin. Et enste tarjotaan jatkovuotta ja sitte vasta lentolippuja kotiin. No, samapa tuo mulle ku kotiin nyt kuitenki oon tulossa elokuun alussa. Vielä en oo saanu kumpiakaa kirjekuoria et jospa sitte ens viikolla.

Maanantai iltana yritin vähän lukee kokeisiin ku meillä oli tiistaina puolivälikoe koulussa. Tosin en kyllä juuri lukenu ku en kokenu sitä aiheelliseksi. Tiistaina sit sinne kokeeseen ja taas sama tilanne ku viime jaksossaki. Kaikki oli lukemassa ja päättämässä vielä 5 minuuttia ennen koetta ja mulla oli vaan mukana kynä ja kumi ja vara lyijyjä. :D Sit mun luokkakaveri vaan kysy, et ootko sää jo valmis kokeeseen. Mää vaan sanoin, et enköhän, en mää nyt turhaa viiti siitä stressata. Kokeen olin tehny taas vajaassa tunnissa ja lähdin ekana pois. Joitaki kohtia en tienny heti, jätin ne sitte hautomaan ja palasin kohta takasi, mutta jos en siltikää tienny niitä, niin turha siellä nyt on kovin kauaa istua miettimässä sitä. En keksi sitä kuitenkaa. Tai ainaki mää oon huomannu, et jos en keksi sitä heti, niin en kyllä keksi puolenkaa tunnin päästä. Sit se vaan menee enemmän mutkalle ku sitä hautoo, joten lähdin sitte vaan suosiolla pois ja laitoin vaan jotai vastaukseksi. Kaikkiin kuitenki vastasin, etten jättäny mitää tyhjäksi. Kokeen jälkeen oli sellanen fiilis, että en tienny kaikkia, mutta läpi kyllä menee. Meillä pitää saada yli 60 prosenttia oikein, jos haluaa läpäistä 030 kurssin ja yli 70 prosenttia jos meinaa läpästä 032 kurssin eli sit saa kaks kurssia suoritettua kerralla. Torstaina sitte saatiin kokeet takasi. Opettaja puhu vaikka kuinka kauan, että miten se on laskenu niitä pisteitä ja mitä väliä tolla välikokeella on kurssin läpi pääsyn kannalta, miten meidän pitää nyt jatkaa opiskeluja seuraavat 7 viikkoa ja kaikkee sellasta, että mulle tuli sellanen fiilis, että eikö muka kukaan meistä päässy sitä läpi. Olin nimittäin niin varma omasta fiiliksestä sen kokeen jälkeen, että kyllä läpi ainaki menee. Saatiin sit kokeet takasi ja sain 88 prosenttia eli meni ihan hyvin. Näillä näkymin oon pääsemässä läpi kaks kurssia kerralla ku mulla oli nyt yli 70 prosenttia. Virheet oli kaikki sellasia pieniä prepositioitten kanssa tai taivuttanu jonkun sanan väärin tai käyttäny perus imperfektin tilalta perfektiä tai perus perfektin tilata perfektin ing- muotoa. Mut ihan sellasia virheitä että osaan kuitenki asian aika hyvin. Vaatii vaan vielä treenausta, että mitä käytetään ja missä. Sit se opettaja sano, että hyvin harva pääsee läpi kaks kurssia yhtä aikaa, et melkeen kaikki joutuu ottaa ton kurssin uudestaan, et läpäsee molemmat, mutta mää kyllä aidon olla niitten harvojen joukossa, jotka pääsee kaks kurssia läpi yhtä aikaa. Ainaki nyt näyttää hyvältä ja ompahan ainaki haastetta kerta se on harvinaista.

Tiistaina käytiin iltapäivällä tytön kanssa oltiin kotosalla. Iltapäivällä haettiin pojat koulusta ja ajettiin meidän salille harrastuksiin. Illalla kävin parturissa! HUI! :D Mun eka kerta täällä ja oliki kyllä jo korkee aika. En ollukaa käyny ku suomessa viimeksi melkeen 9 kuukautta sitte. Kävin vaan leikkauttaa huonot latvat pois. Noin kaks tuumaa lähti pituutta, et ihan hyvä määrä. Eikä kestäny kauaa. Menin meidän ostariin sellaseen parturiin, johon ei tarvi varata aikaa ja se oli just lopettelemassa yhden miehen leikkausta ku mää tulin sinne, että tosi nopeesti kyllä pääsin. Ja leikkaus ei kestäny kauaa ku se vaan otti kaks tuumaa pois ja kerrosti niitä vähän. Hyvin easy. Eikä maksanukaa ku 16 taalaa, et todella halvalla pääsin. Ja kaiken lisäksi nainen oli vielä tosi mukava nuori ihminen, jonka kanssa juttelin kaikkee. Eli ihan hyvä mun eka parturi kokemus amerikassa. :) Voi harkita uudestaanki menemistä.

Keskiviikkona olin aamulla mun yogassa ja oli kyllä taas tosi kiva. Nyt siellä on ruennu käymään yks saksalainen au pair mun kanssa samalla kurssilla, et nyt sitte näkee sitäki ainaki kerran viikossa. Iltapäivällä käytiin tytön kanssa postissa ja kaupassa ostaa tarvikkeita torstain leipomista varten. Ei oltu taaskaa leivottu pitkään aikaan, joten nyt oli jo korkee aika. Tyttö toivo mokkapaloja, joten niitä siis. Ihan suomalaisella ohjeella tein ja tuli hyviä. Mokkapalat on ihan hyvä ohje tytön kanssa ku siinä on ihan kivasti niitä aineita mitä pitää mitata mutta ei oo kuitenkaa vaikee ja sitte pääsee laittaa strösseleitä päälle, joka tietysti on tosi kivaa. Tällä kertaa niitä tosin vähän meni liikaa yhteen nurkkaan, mut ei se mitää haittaa. :D

Keskiviikko iltana mulla oli spinningi ja se oli kyllä huippua ku en ollu viikkoon ollu ku missasin maanantain spinningin lasten oltua kotona koulusta. Spinningin jälkeen ajelin kotiin tekee vähän koulujuttuja. Torstai iltana mulla oli mun tennis. Sieltä ajelin kotiin, suihkuun ja valmistautuu baariin toisen suomalaisen kanssa. Ihan hyvä meno oli taas. Tosin tällä kertaa mua rupes raivostuttaa ne älöttävät miehet siellä. Ne on niin ällöttäviä eikä ne sitä ite tajua. Joskus niitten kanssa menee hermot ja tortaina oli sellanen päivä et hermostuin niille. Sit lähdettiin vähän aikasemmin pois, mikä nyt ei haitannu mitää ku kuitenki piti perjantai aamuna nousta töihin.

Perjantaina jätin aamun salin jälkeen, koska soitin skypellä mun entiselle työkaverille suomeen! OMG! :D Vähänkö oli siistiä saada jutella sen kanssa. En ookaa sen jälkeen jutellu ku lähdin suomesta, että olihan tuosta jo vähän aikaa kulunut. Ja ekaa kertaa latasin rahaa mun skypeen ku soitin kännykkään. Ihan ok kuulu välillä mutta pätki kyllä myös tosi pahasti, niin ku skype nyt muutenki tekee sitä. Mutta saatiin kuitenki jotai juteltua ja se on pääasia. Oon sanonu, että tuun sitte heti sinne ku suomeen pääsen, et se on tärkeyslistalla ekana vuorossa ku yks mun hyvä kaveriki on siellä töissä. Mun työkaveri oli kyllä yllättyny ku soitin eikä se etes eka meinannu tuntee mua! Siinä kans yks! :D Ja sitte sillä loppu akku kesken kaiken. Mää soitan täältä asti kerran 8 kuukaudessa ja sitte ei etes huolehdita akkua täyteen. Tosin soitin kyllä yllätyksenä, että hän ei tiennyt että tuun soittamaan. Mun kaveriki oli kyllä hyvin yllättynyt ku hän kuuli, että kenen kanssa hän jutteli. Tuli hyvä mieli ku sain jutella sen kanssa. Sit oli hyvä fiilis koko perjantain. Eli ei se ollukaa ehkä niin perjantai 13. ku ois voinu kuvitella. :D

Iltapäivällä käytiin tytön kanssa ostarissa ja otettiin suomalainen au pair mukaan. Käytiin parissa kaupassa ja sit siellä leikkipaikassa, josta tyttö tykkää tosi paljon. Löydettiin suomalaisen kanssa ihan sika siistit conversit, jotka oli tietenki pakko saada! Mun on pinkit/vaaleen vihreet ja mun kaverin mustat/pinkit. Olin ihan myyty ku näin sen vaaleen vihreen. Just sellanen vihree mistä tykkään eli en oo päässy vielä mun vihree innostuksesta täällä eroon. :D Nyt sitte on tosi coolit pirteen väriset kengät kevääksi/kesäksi. Itseasiassa viikonloppuna oliki tosi lämmin ja ens viikolle luvannu kans lämmintä ilmaa et kyllä se kesä sieltä tulee. Torstai aamuna kyllä tuli ihan vähän lunta mutta se nyt oli hyvin mitätöntä.

Perjantaina mulla oli ensimmäinen jääkiekkopeli eli pelasin jo kasilta. Taas hävittiin. Tällä kertaa 6-1. Tosin sininen tiimi on kyllä ollu tosi hyvä koko ajan ja niillä on aika monta sellasta, jotka tulee vaan tonne tekee maaleja ja pelaavat oikeesti jossai paremman tasoisessa liigassa. En kyllä ymmärrä että mitä järkee siinä on, mutta samapa tuo mulle jos siitä tykkäävät, niin ihan vapaasti mun puolesta. Mulle kuitenki pääasia on se, että saan pelata siellä. Ja sitä kyllä saan tehdä, joten ei valittamista. Laitoin perjantaina postiin sen mun ilmottautumisen seuraavan jääkiekko juttuun eli pelaan nyt sitte ens kuusta lähtien sunnuntai iltaisin aina kesäkuun loppuun asti eli saan käytännössä pelata koko sen ajan ku oon täällä. Pelistä ajoin toisen suomalaisen kotiin ja siellä suihkuun ja valmistautuu iltaan. Hänen hostäiti nimittäin on opettaja yliopistolla ja hän järjesti bileet sen oppilaille kotonaan, joten me osallistuttiin myös. Oli kyllä kivaa ku saatiin jutella muitten nuorien kanssa ku vaan au pairien. Jäin sitte sinne yöksi. Sieltä ajoin suoraa hierojalle. Täällä on yks hyvä hieroja, jolla mummi käy ja hän on suosittelu että mun pitäs tän mun selän kanssa mennä sinne. No, sinne siis. Se kyseli ja vastasin sen mitä osasin enkuksi selvittää. Sit se hiero selkää, vatsaa ja jalkoja. Sano samoja juttuja ku kaikki muutki suomessa eli sinänsä ei yhtään mitää uutta. Ja ihan samalta tää selkä tuntuu ku ennen sinne menoaki, että sinänsä ei kyllä ainakaa yhdestä kerrasta mitää vaikutuksia. Jotai venytyksiä se käski tehdä mitä on suomessaki käsketty ja suositteli mennä pilatekseen. Suomessa kävin pilateksessa mutta en tykänny siitä enkä kokenu sen olevan mitenkää hyödyksi, mutta tiedän kyllä että meillä ei ollu asiantunteva opettaja. Siinä pitää olla hyvä opettaja, että siitä oikeesti on hyötyä. Ikävä kyllä sanoa, että mutta en kyllä kokenu että siitä hierojasta ois hirveesti ollu hyötyä mulle. Sain ihan samat jutut tietää ku suomessaki.

Hieronnan jälkeen hain suomalaisen meille ja leivottiin brownieta. Tai siis hän leipo ja mää neuvoin. Hän pyysi, että jos voitas leipoa yhdessä ku hän ei osaa tehdä mitää, niin lupasin sitte opettaa jotai. Tosi hyviä niistä kyllä tuli ku maisteltiin sunnuntaina. Hieronnan jälkeen ajettiin syömään yhteen ravintolaan ja sieltä mentiin keskustaan. HUI! Nyt tuleeki aika jännä juttu! Varoitan. Eli siis mentiin lävistyspaikkaan ja mää otin napakorun ja mun kaveri otti kielikorun! Niin, uskokaa tai älkää mut mullaki on mun eka lävistys eli napakoru. Mulla ei siis oo etes korviksia aikasemmin. Mää otin eka ku en ois kuitenkaa uskaltanu enää ottaa sitä jos oisin nähny ku ne laitto sen kielikorun mun kaverille. Se oli kyllä aika ällöttävää et en kyllä ite sellasta halua. Mua jännitti, mutta ei niin paljon ku kuvittelin. Se lävistäjä oli tosi mukava ja se koko paikka oli tosi kiva. Oltiin siellä vaikka kuinka kauan ku vaan juteltiin niitten kanssa. Ei sattunu niin paljoa ku luulin, kai. Tai en mää nyt tiedä että mitä mää luulin ku mulla nyt ei entuudestaan ole lävistyksiä. Verta rupes tulee ja sitä vuoti monta tuntia ku join perjantaina, niin se johtu kuulemma siitä. Mun kaveri sano, että oli positiivisesti yllättyny siitä, että miten rohkee olin. Se oli odottanu, että sekoon enemmän ku tää nyt oli mun eka ever, mutta olinki kuulemma ihmeen reipas. :D Tosi kipee se kyllä oli sillon illalla. Ei oikein pystyny liikkuu eikä tekee mitää. Lähdettiin kuitenki ulos kahden puolalaisen kanssa. Ne kävi hakee meidät ja eka mentiin yhdelle talolle joihinki bileisiin ja sitte sieltä baariin ja sit kotiin. Kotiin tullessa se veren vuoto oli jo asettunu, mutta oli kyllä harvinaisen rauhallinen baari reissu ku ei juuri kärsiny tanssia ton kanssa. Sunnuntaina ei ollu enää niin kipee, mutta arka kuitenki. Tietyt liikeet tekee vaikeuksia, kuten esim. sukkien laitto, mutta kyllä se siitä asettuu. Tänään se on ollu myös tosi hyvän näkönen, et ei oo etes punottanu. Toivottavasti toipuu pian eikä rupee märkii eikä muuta. Kuitenki neljän viikon päästä ollaan siellä Floridassa ja haluan tän sinne esittely kuntoon. Baarin jälkeen jäin suomalaiselle yöksi.

Sunnuntaina mentiin kattoo jääkiekkopeli naapurikaupunkiin. En tiedä, että minkä tasonen peli toi oli, mutta jotai ihan hyvin alkupään juttuja. Tää oli mun au pair järjestön järjestämä juttu, että siellä oli muitaki au paireja. Mää laitoin päälle mun suomen pelipaidan, että saan sitä edes jossain pitää. Ja jääkiekkojoukkueen pelipaitahan se on, joten ihan hyvin sopi. Ihan hyvä peli, ettei siinä mitää. Siellä tosin rupes kolmannen erän lopussa kaks pelaajaa mottimaan nyrkillä toisiaan. Mun mielestä tommonen ei kuulu jääkiekkoon, joten en ollu kovin innostunu siitä. Plymouht eli kotijoukkue voitti 6-1, joten vastustaja kyllä oli aika heikko, mutta saipahan ainaki nähdä ku kotijoukkue teki maaleja ja yleisö hurras. Jääkiekon jälkeen ajettiin mun kotiin värjäämään mun hiuksia. Laitettiin vihreetä ja sinistä väriä. Ihan hyvin onnistu. Tosin vihreetä ois saanu laittaa vähän enemmän, mut aateltiin, että ens viikonloppuna sitte lisätään sitä. Nyt on sitte vähän uutta väriä hiuksissaki. Tosi kiva. :) Kiitos värjääjälle! Värjäämisen jälkeen ajoin hänet kotiin ja sain vielä palan brownieta ennen ku ajoin itse kotiin.

En tiedä, että oonko muistanu tänne kertoa, mutta mun isä tulee tänne tän kuun vika lauantai eli ihan kohta! Pitää rueta suunnittelee, että mitä haluan suomesta tänne. Ainaki ruisleipää ja purkkaa. :D Isä on vähän yli viikon ja hänen mukanaan tulee joku hänen kaveri, joka menee nukkuu hostelliin. Ne vuokraa auton, että voivat sitte ajella ympäriinsä sillä ku mää nyt kuitenki oon töissä ja käyn koulua, et mulla ei oo aikaa koko ajan niitä kuskata. Mennään sit isän ja meksikolaisen au pairin kanssa kattoo Detroitin NHL peli huhtikuun eka sunnuntai. Siellä on vastassa Minnesota ja siellähän on paljon suomalaisia, et sinne sitte ainaki suomen peli paita päälle. :)

1 kommentti:

Vaahtera kirjoitti...

Hei ja anteeksi kun vaivaan taas kysymyksilläni! En ole varma huomasitko kommenttini au pair- asiasta helmikuussa?

No, mutta minulla olisi nyt kuitenkin kesäpaikka englannissa (vielä ei lyöty lukkoon minun osalta) ja ajattelin kysäistä sinulta, mitkä itse koet tärkeimmiksi tiedoiksi, mitä kannattaa kysellä ennen "sopimuksen" tekemistä?

Mukavaa kevättä sinne!