keskiviikko 13. elokuuta 2008

Kanadan reissun jälkeen

Toissa yönä tosiaan kotiuduttiin Kanadasta. Joskus yhden jälkeen yöllä oltiin kotona ja eilen kaikkia muita meinas väsyttää paitsi lapsia ku ne nukku onnellisena autossa. :)
Torstaina tosiaan lähdettiin joskus kuuden aikaan illalla ajamaan. Automatka suju ihan hyvin. Tosin oltiin ihan pilkko pimeellä siinä mahtavalla sillalla ja sitte Kanadan rajalla, niin en nähny ku valot vaan. Joskus puolen yön jälkeen oltiin perillä mökillä. Lapset kannettiin sänkyyn ja ite nukkumaan. Mää sain ihan oman "mökin." Nukuin sellasen varastotilan yläkerrassa. Sain ainaki nukkua ihan rauhassa aamulla.

Me vietettiin todellista mökki elämää ku meillä ei ollu keittiössä vettä, mun kännykässä ei ollu verkkoa, saunaan kannettiin vesi järvestä ja pesuvesi sekoitettiin ite. Tosin eilen ku lähdettiin, niin sinne tuli miehet laittamaan keittiöön vettä, et on siellä nyt vesi ku sinne seuraavan kerran menee. Mökki sijaitsi ihan Lake Superiorin rannalla. Ontarion osavaltiossa. Batchawana Bay on se paikka missä oltiin. Mökiltä oli tosi makeet maisemat. Vettä ja vuoria. Tykkäsin kyllä maisemista tosi paljon. Muutenki ihan erilaiset ku täällä. Käytönnössä koko Michigan on hyvin litteetä, mut sitte heti Kanadan puolella on makeita vuoria. Lake Superior muuten on maailman suurin makean veden vesistö vesimäärältään. Sinne on joskus uponnu valtamerilaivoja eikä niitä kukaan oo löytäny. Ilmat oli hyvät. Eilen vaan meinas tuulla vähän kylmästi järveltä ja lauantaina sato vähän vettä, mut ei mitään valittamista kuitenkaa. Täällä Ann Arborissa oli kuulemma ollu sunnuntaina jotai 10 astetta lämmintä. Meillä oli sentään mökillä 20 astetta. Nyt täällä Ann Arborissa taas paistaa aurinko kirkkaalta taivaalta ja tulee varmasti lämmin päivä, et ihan hyvään aikaan oltiin mökillä. :)

Oli kiva tulla Kanadaan ku huomasin et täällähän on ihan kansainvälinen mittajärjestelmä. Meikä jopa ymmärsi jostai jotai. :) Liikennemerkissäki luki et saa ajaa 90 km/h, niin mää jopa tajusin et miten lujaa se on. Täällä ku lukee et saa ajaa 40 mailia, niin ajan kyllä sillee et auton mittari näyttää 40 mailia mut ei se mulle sano sen kummemmin mitää. Sit jopa kaupassa ymmärsin et miten isoja ne paketit oli ku niissä oli grammat ja kilot. Oli sentään jotai tuttua siellä. :)

Kanadan ja USA:n raja ei ole samanlainen ku meillä Ruotsiin tai Norjaan. Siellä on tulli välillä ja ne kattoo passit ja tsekkaa ettet vie mitää laitonta maahan. Takasi tullessa me jonotettiin 45 min tulliin. Oli vähän jonot. Hostperhe sano, et ne ei oo koskaan nähny tommosia jonoja ja niillä on kuitenki ollu tää mökki 25 vuotta. Et en tiedä miks siellä just eilen oli jonot.

Perjantaina lähdettiin hostäitin kans käymään kaupungissa. Eihän meillä tosiaan ollu mitään ruokaa ku yöllä oltiin tultu. Aamupala käytiin syömässä lähellä sijaitsevassa ravintolassa. Oli kunnon perinteinen amerikkalainen aamupala. Onneksi mun ei tartte syödä sitä joka aamu. Menis kyllä korvista ulos aika pian. :D Lähimpään kaupunkiin oli noin 45 min matka. Käytiin siellä vähän shoppailee tavaraa mökille ja ruokaa tietenki. Sieltä palattuamme lähdettiin koko perhe veneretkelle. Otettiin eväät mukaan ja lähdettiin ajamaan Batchawana riveriä ylöspäin. Järvellä tuuli sen verran, et todettiin parhaaksi lähtä joelle. Matkalla nähtiin majavan tekemä pato. Oli eka majavapato, jonka mää oon nähny. Oli tosi hieno. Sen padon toisella puolella oli vesi tosi paljon korkeemmalla ku toisella puolella. Se joki oli aika vaarallinen ajettava moottoriveneellä. Siellä nimittäin puut kaatuilee veteen ja sit niitä on siellä missä sattuun ja yht´äkkiä saattaa vesi olla tosi matalalla. Tosi tarkkana piti olla et pääsi turvallisesti liikkumaan. Vesi oli kyllä melko kirkasta et hyvin siitä kyllä näki et oliko liian matalaa tai oliko puita. Sit nää puut ku ne kaatuu tonne jokeen, niin ne ajalehtii sieltä järvelle ja tää näiden mökin lahti oli ihan täynnä puita siellä vedessä. Sit ku menee enemmän järvelle päin, niin siellä ei tietenkää oo puita. Rantauduttiin sellaseen pieneen rantaan, johon voitiin tehdä nuotio, jotta lapset sai tehdä vaahtokarkkeja. Syötiin siinä eväät ja nautittiin lämpimästä auringosta.

Lauantaina lämmitettiin sauna heti aamusta. Tai aamusta ruettiin sitä lämmittää mut jostai syystä se lämpes hirveen hitaasti ja päästiin vasta iltapäivällä saunaan. Oli varmaanki tosi huonoja puita. Päästin kuitenki saunaan ja oli hyvät löylyt. Oli mukava saunoa "vanhan aikaisesti." Kivaa vaihtelua. Lauantaina käytiin myös inkkarikaupassa. Siellä on kaikkee inkkaritavaraa ihan älyttömästi et sieltä saa kyllä itelleen inkkariasun, jos vaan haluaa. Mää en tosin investoinu sulkiin tai muihin. Ostin jotai matkamuistoja kylläki.

Sunnuntaina käytiin putouksia kattomassa. Lähdettiin kaikki muut paitsi hostäiti niitten Jeepillä ajellulle. Sanottiin et käydään vaan putouksilla mut sit lähdettiinki etsimään jotai kultakaivosta, joka on siellä jossai metsän keskellä mut kukaan ei tienny et miten kaukana. Oltiin sillä retkellä jotai 3 tuntia ja sinä aikana hostäiti oli meinannu saada sydärin et mihin ne on joutunu. Ku puhelin ei toimi, niin meitä ei saa kiinni eikä me voida soittaa apua. Ihan hyvin kuitenki selvittiin vaikka tie oli ihan hirvee. Sitä ei kyllä oikeestaan voi etes sanoa tieksi. Onneksi meillä oli hyvä maastoauto matkassa. Muuten oltas jääty sinne. Ei sit pystytty menemään sinne kultakaivokselle asti. Se ois ollu päivän retki eikä meillä ollu mitää eväitä mukana. Joskus toiste ehkä sitte. Mut ne putoukset. Ne oli kyllä hienot. Vesi pauhasi kallion välissä. Tosi makeet oli. Oisin voinu vaikka jäädä sinne niitä katsomaan, mut valitettavasti se ei onnistunu. Siellä meni jotkut kanootilla. Ilmeisesti olivat tulossa sitä jokee alas, mut joutuivat sitte kantamaan kanootit tän putouksen kohdalla. Oli se sen verran hurja.

Sunnuntaina pääsin ekan kerran kokeilee kanoottia. En ollu koskaa etes ollu kyydissä. Nyt pääsin ihan ite melomaan. Käytiin vähän hostäitin kans treenaa ja sit otettiin lapset kyytiin. Ihan hyvin suju oli tosi siistiä. Tän viikon sunnuntaina mulla on au pair järjestön kanootti iltapäivä et siellä sit pääsen taas melomaan ja todennäköisesti vähän enemmän. Sunnuntai iltana tehtiin melkeen niin ku muurinpohjalettuja. Pannu ei vaan ollu oikee, mut nuotiolla paistettiin kuitenki. Sunnuntaina kävin myös lenkillä. Oli jo pakko päästä jotai tekee ku ei ollu tehny mitää moneen päivään. Tosin ei ollu kovin hyvä lenkki. En uskaltanu lähtä mihinkää tieltä ku en todellakaa tunne paikkoja ja eksyminen ois voinu koitua kohtaloksi. No, yritin sitte juosta ison tien varressa. Ei mun ihan autojen keskellä tarvinnu olla ku siinä oli kuitenki sellanen kevyen liikenteen kaistale, mut se oli niin pehmeetä hiekkaa et se luisti koko ajan jalkojen alta. No, tulipahan etes jotai vähän tehtyä.

Maanantaina käytiin uudella veneretkellä, joka oli hieman hurjempi ku edellinen. Lähdettiin nimittäin menemään järveä eikä jokea. Takasi tullessa tuuli oli yltyny ja jouduttiin tulee tosi hiljaa et ei kaaduttas. Me kaikki oltiin ihan märkiä sen reissun jälkeen ku aallot löi vähän vettä päälle. Selvittiin kuitenki hengissä ja saatiin ainaki nähdä tosi hienot maisemat. :) Illalla lähdettiin tosiaan ajamaan kotiin. Pysähdyttiin ihan kunnolla syömään melkeen heti tullin jälkeen ja käytiin ottaa kuvia siitä isosta sillasta ja musta. Oli tosi makee silta. Siinä on kaks kaistaa molempiin suuntiin ja siinä ihan keskellä se toinen kaista on sellasta ritilää ja sen päällä ku ajaa, niin näkee sinne jokeen.

Maanantaina kuultiin remottimiehiltä, et siellä mökillä kulkee jotai vanhoja ihmisiä hiippailemassa sillon ku siellä ei oo isäntäväkee paikalla. Ne tulee istumaan siihen meidän mökin terassille ja kurkkivat ikkunasta sisään!! Kuvitelkaa!! Miten ne kehtaa!?!? Tosin ihmeteltiin kyllä sitä et miten se remottimies voi tietää niistä hiippareista. Muutenki siellä kulki ihmisiä veneellä ja ties millä vekotuksella tosi läheltä meidän mökin rantaa. Ihmelteltiin et miten ne kehtaa tulla melkeen parkkeeraamaan ittensä siihen meidän rannalle. Ei sitä ite ainakaa kehtais mennä toisen rantaa noin lähelle.

Eilen sitte vietettiin eka arkipäivä reissun jälkeen. Lapset touhus kotona suurimman osan päivästä. Tykkäsivät leikkiä legoilla ja muuta ku oltiin monta päivää pois kotoa. Käytiin sit iltapäivällä pieni visiitti uima-altaalla. Illalla olin taas siellä spinningissä. Kyllä se on sitte huippua! Tykkään siitä aivan mielettömästi! :)

Tällä viikolla meillä ei ole lasten kanssa mitää ohjelmaa. Ollaan ihan lomalla ja saadaan tehdä mitä halutaan. Ihan kiva välillä, niin mun ei tarvi saaha niitä mihinkää lähtemään johonki tiettyyn aikaan. Uima-altaalleki voidaan mennä sitte ku halutaan. Täällä on tän viikon jälkeen vielä kaks viikkoa, niin sit alkaa koulu ja sit helpottaa mulla työtki ku oon aamupäivästä jonkun kolme tuntia vapaalla ku kaikki lapset on poissa. Nyt mulla on kaikki lapset aamusta iltaan.

Anonyymi kirjoitti...

Moi!

Kuulosti mahtavalta viikonlopulta!
Koitahan laittaa jonnekki niitä kuvia että näkis minkälaista siellä oikeesti on.

Pari viikkoa muuttoon, jee! :)

Hanne

Armi87 kirjoitti...

Mää laitan kuvia facebookiin. Rekisteröidy sinne, niin pääset näkee mun kuvia. Ei sun tarvi omaa kuvaa laittaa sinne ollenkaa, niin silti voit rekisteröityä ja kattoo mun kuvia sitte. En laita tänne blogiin kuvia ja sähköpostilla liian työlästä. :) Toivottavasti käyt lukee tän kommentin.

Vaahtera kirjoitti...

Kivaa lukea taas kuulumisia :) Mutta, miten kummassa kanadassa on mökillä sauna??

Armi87 kirjoitti...

Se on näitten oma mökki ja nää on suomalaisia, joten tottakai ne hommaa sinne saunan tavalla tai toisella. :) Meillä kotonaki on sauna.

Riikka kirjoitti...

Aivan kateudesta vihreänä lueskelin tosta saunomisesta kun on itsellä kauhea saunahimo eikä moisesta löylyhuoneesta tietoakaan!

Kuulosti kyllä upealta toi viikonloppu. Lisäilenkin sun Facebookissa listoille jos vaikka päästäisit mut kuvia tiirailemaan :)