maanantai 17. marraskuuta 2008

Chicago!!!

Näin sitä tuli vaan viikonloppu vietettyä Chicagossa ja oli kyllä kivaa. Tosin olin kyllä myös onnellinen ku palasin kotiin, nimittäin Chicago on aivan liian iso paikka mulle asua. Viikonloppu riitti siellä ihan hyvin.

Perjantai aamuna startattiin puoli 8 aikaan. Tai siis itseasiassa oli tarkotus lähtä sillon. Mää ja puolalainen oltiin bussipysäkillä joskus 7:25. Soitin sitte toiselle suomalaiselle ja kysyin et missä hän on. Ihmettelin ku se kuulosti vähän vaisulta ja kankeelta. Sit tajusin et se hitto on nukkumassa! Siis oikeesti nukkumassa 5 minuuttia ennen bussin lähtöä! No, sitte todettiin et meillä on nyt pieni ongelma. Jätin hänen lipun mummille, et sitte jos se yrittää tulla sillä samalla lipulla sitte seuraavalla bussilla. Seuraava ois lähteny sit ysiltä et ei paljon myöhemmin. Venattiin puolalaisen kanssa bussia ja joskus 7:50 yks mies sano, et vielä 40 minuuttia on bussi myöhässä. Just, alko loistavasti. Sit soitin suomalaiselle et ala tulla nyt, tää meidän bussi on vasta joskus puol ysin aikaan lähössä. Mut sit meillä oli ongelma hänen lippu. Me oltiin annettu se mummille ja mummi oli menny töihin ja hänen piti joutua lähtemään Kanadan mökille eli ei ylimääräistä aikaa ajella eestakasi. Eikä tällä suomalaisen perheellä ole autoa. Sit hän sai kuitenki selville et hän tarvitsee vaan sen jonkun numeron siitä lipusta. Mummi luetteli ne hänelle ja sillä hän sitte pääsi bussiin. Matkaan siis lähdettiin vasta joskus puoli 9 jälkeen eli yli tunnin myöhässä aikataulusta. Matka suju kuitenki ihan hyvin täydessä bussissa. Pysähdyttiin Ann Arborin jälkeen vaan kerran yhelle huoltoasemalle et ei ainakaa turhia pysähdyksiä liikaa. Perillä piti muistaa siirtää kelloa, nimittäin siellä on kello tunnin jälessä meitä eli 8 tuntia suomeen. Lähdettiin kävelee bussipysäkiltä ja etsimään hotellia. Löydettiin kohtuu helposti ja saatiin huoneki heti. Oltiin ihan suut auki ku nähtiin meidän huone! Tosi makee. Siellä oli kaks parisänkyä, jääkaappi, mikro, tv systeemi ja kunnon suihkutila. Puolalainen sai oman sängyn ja me suomalaiset jaettiin yks.

Sit lähdettiin suunnistaa meidän kiertoajelupaikkaan. Kiertoajelu kesti jonkun pari tuntia. Ajeltiin bussilla ympäri Chicagoa ja nähtiin kaikki tärkeet paikat. Opas oli tosi mukava. Tosin se ajo autoa ja piti mikkiä kädessä samaan aikaan ja yritti viihdyttää meitä, et aluksi tuntu todella turvalliselta mut ihan hyvin toi suju. :) Kiertoajelun jälkeen jotai syömään ja sitte vaan käveltiin ympäriinsä. Ostettiin jotai Chicago kamaa ja löydettiin vielä kiva kauppa, jossa oli 3 Chicago t-paitaa kympillä ja meitä oli just sopivasti kolme, et saatiin tosi halvat Chicago t-paidat. Ostettiin myös jotai ruokaa ilta- ja aamupalaksi meidän jääkaappiin. Ihan iltasella lähdettiin etsimään baaria johon myös alaikäiset pääsee sisälle. Yritettiin yhteen mut ei. Sitte juteltiin jonkun paikallisen kanssa ja hän meinas että ei oo. Ok, ei sitte. Mää nyt todennäköisesti oisin päässy sisään ku ei ne siellä tiedä mun syntymäaikaa, mut mitäpä mää siellä yksin oisin tehny. Oli huvittavaa ku puolalainen meni meistä ekana ja yritti sisään. Sit se portsari kysy et mikä näistä on sun syntymäaika ku se näytti puolalaista ajokorttia. Ja siinä kortissahan oliki tasan kaks päivämäärää. Toinen 1989 vuonna ja toinen 2008! Joo, kumpikohan näistä on syntymäaika! Sitä saakii miettiä aika kauan. :D

Lauantaina lähdettiin käppäilee ympäri Chicagoa. Käveltiin vaan eestaas ja kateltiin paikkoja, varmaan jotai 10 tuntia. Meinas tuntua vähän jaloissa illalla. Ja mun piti ostaa uudet kengät ku mun entiset meni rikki. Tosin pakko niitten oli olla jo rikki ennen Chicagoaki. En vaan ollu huomannu sitä ennen ku piti vähän kävellä. Mentiin me kyllä pari kertaa sillä metrolla ku oli sen verran pitkä väli. Ja yhdessä välissä huomattiin et ollaan menossa väärään suuntaan! Kyllä oli hauskaa ku tajuttiin et meillä on väärä suunta! :D Sit vaan seuraavalla pysäkillä ulos. Huomattiin et jäätiin ulos jollai kiinalaisella alueella. Siellä oli kaikki kiinaksi ja kaikki ravintolat ja sun muut. Saatiin sieltä kuitenki metro takasi. Ihan kivaa metromatkustamista kuitenki. Mun elämäni eka kerta metrossa ja heti vaatimattomasti Chicagossa. :)

Päivän loppu puolella hajaannuttiin sillee et mää menin puolalaisen kanssa akvaarioon ja toinen suomalainen meni museoon. Molemmat oli ihan vierekkäin. Tää oli maailman suurin akvaario jossa käytiin ja oli siellä kyllä kaikkia hienoja juttuja. Meduusat, hait, merihevoset ja kaikki mahdolliset. Sen jälkeen suunnistettiin ihan ravintolaan syömään. Löydettiin joku ravintola jonka piti olla hyvä. Tai ainaki niin pääteltiin ku sinne oli ihan sika pitkä jono. Jonotettiin vaikka kuinka kauan et saatiin etes pyötä ja se ruuan odotuski kesti vaikka kuinka kauan. Eikä se meidän mielestä ollu sen kummempi ku muutakaa paikat. No, saatiin mahat täyteen kuitenki.

Sunnuntaina suunnistettiin aamusta yhteen taidemuseoon. Tosin meille tuli pieni ongelma. Tää toinen suomalainen rupesi voimaan pahoin ja oksentamaan ku hän oli syönyt yhden jogurtin mikä kyllä sinänsä oli kummallista ku mää söin puolalaisen kanssa ihan samaa jogurttia eikä meille tullu mitää. No, tää suomalainen sit käytännössä asu museon vessassa ja mää kävin aina välillä kysyy et onko se hengissä. Hän kuitenki sitte päivän päälle vähän tokeni ja uskalsi syödä jotain muutaki ja kykeni sitte kotiin asti sieltä. Et sinänsä ihan hyvin kuitenki. Ois ollu tympee sairastaa kunnolla linkussa.

Museossa joku nainen tuli sanoo meille et siellä alkaa ilmanen esittelykierros kello 12. Oltiin puolalaisen kans, et miks ei. Lähetään meneee omaa matkaa jos se on tylsä. No, eka meidät laitettiin istuu jonki luokkaan, jota kyllä vähän ihmettelin. Sit saatiin joku luennoitsija ja hirveesti materiaalia siitä et kuinka ollaan vihreitä! Just! Siitä et miten säästetään vettä, sähköä, luontoa ja kaikkee. Sitte sen jälkeen saatiin joku mies joka yritti kaupata meille jotai taloja Chicagosta! Saatiin talon pohjapiirustuksia ja tietoa siitä et millanen lattia kannattaa valita. Ja kaiken huipuksi sinne tuli lopuksi nainen jolle piti kertoo oma nimi ja mitä oppi tänään. Tää kaikki siis kesti tunnin. Sit vaan puolalaisen kans katottiin toisimme et mitä ihmettä me sanotaan ku ymmärrettiin ehkä 25 prosenttia koko jutusta. Pääidea kyllä ymmärrettiin mut siinäpä se suurinpiirtein oliki. Sanottiin vaan sitte jotai et me vaan tultiin museoon ja ei ymmärretty ihan kaikkee ku ei olla täältä kotosi. Se tyyty onneksi siihen. Kyllä meillä oli hauskaa ku siellä istuttiin. Ois tehny mieli nauraa ihan sikana, mut ei kehannu ku jotkut yritti oikeesti kuunnella. Lopulta meillä ei sitte ollu aikaa jäädä mihinkää esittelykierrokselle ku istuttiin tunti ihan turhanpäiväisellä luennolla.

Museon jälkeen suunnistettiin Sears Toweriin. Se on pohjois amerikan korkein rakennus ja maailman kolmanneksi korkein. Kerroksia oli 103, ku Top of Rockissa, missä kävin Nykissä, oli vaan jotai vajaa 70. Oli tosi makeet näköalat ja saatiin pieni videon pätkä siitä et miten se rakennus on syntyny. Ainii, tänne mennessä käveltiin yhen talon ohi joka oli täysin vartioutu poliiseilla. Ihmeteltiin vähän et mikä ihme tässä on homman nimi ku ei täällä etes ketää näy ja sen ympärilläki pari korttelia oli ihan täynnä poliiseja. Sit tajuttiin et tää on se Obaman rakennus. Se kuulemma oli Chicagossa samaan aikaan. Tornin jälkeen mentiin syömään ja sit bussille. Tällä kertaa bussi oli ihan ajoissa ja olin kotona joskus 11 jälkeen. Et ihan kohtuulliseen aikaan.

Sää oli meillä ihan hyvä. Katoin torstai iltana et se on luvannu ihan hirveetä säätä mut ei se sitä toteuttanu, onneksi. Mitää ei satanu koko sinä aikana ku siellä oltiin. Hirveen kova ja kylmä tuuli vaan oli mut Chicago on tunnettu tuulisena kaupunkina ku se on ison Michigan järven rannalla ja sieltä puhaltaa kiva tuuli koko ajan. Kiinnitin huomiota et parkeeraminen oli siellä ihan sika kallista. Jotai 14-20 taalaa yks ilta tai jotai vastaavaa. Meillä maksaa 40-50 senttiä puoli tuntia. Lunta siellä ei ollu yhtää, mut meillä kotona oli satanu ensi lumi sinä aikana ku olin poissa. Maa oli valkee ku tulin kotiin. Tosi kiva. :) Tosin vähän hassusti satanu ku meillä on maa ihan valkee mut tän puolalaisen kotona ei oo yhtää lunta ja se asuu ehkä 20 minsaa etelämpänä. :)

Lauantaina tää mun perhe järjesti suomalaisten saunaillan ja täällä oli kuulemma ollu ihan sikana porukkaa ja hyvät kemut. Tosin hostäiti oli saanu yöllä viestin joltai luottokortti yhtiöltä et joku on väärinkäyttäny hänen korttiaan tänään parilla tuhannella taalalla. Onneksi se oli kuitenki selvinny niin, et hänen ei tarvihe maksaa mitää kunhan hän vaan tekee selvityksen et ne ei oo hänen ostoksia. Kaikkee sitä sattuu, mut onneksi selvis nyt eikä sitte ku sitä on käytetty vielä enemmän väärin.