sunnuntai 20. heinäkuuta 2008

Eka työviikko takana

Nyt onkin sitten jo eka työviikko takana. Hyvin suju. Vein lapset aamulla leirille ja nuorimman hain puolen päivän aikaan ja pojat sitte neljän aikaan. Pari tuntia sitte olin kaikkien kolmen kanssa, kunnes vanhemmat tulivat töistä. Siinä lyhyesti tää viikko, mut kerron kyllä hieman tarkemmin.
Maanantaina sain navigaattorin tohon mun autoon. Joudun niin paljo täällä ajelemaan nyt ku tuo poikien leiriki on sen verran kaukana, et en varmaan osais mennä joka paikka. Hienoa siinä navigaattorissa on se, et sen nimi on Garmin eli sen on melkeen niin ku mun. :) Tiistaina tosin eksyttiin ku lähin aamulla lapsia viemään leirille vaikka mulla oliki navigaattori. Halusin yrittää ajaa muistin varassa, mut käännyinki vahingossa liian aikasi pois tuolta yheltä tieltä. Sit rupesin jonkun matkan päästä kattomaan, et hetkinen, nyt ei näytä yhtään tutulta. Sit totesin, et nyt meillä on täysin väärä suunta ja yritin saada navigaattoria toimimaan. Se ei jostain syystä paikantanu et missä me ollaan. Sit soitin perheen äitille ja kerroin tilanteen. Se tajus et missä me ollaan ja sain sitte kyllä navigaattorinki toimimaan. Ei me pahasti oltu hukassa, mut myöhästyttiin kuitenki lasten leiriltä. Sen jälkeen oon kyllä joka kerta osannu mennä sinne. :)
Tiistaina leivoin tytön kanssa sinäaikana ku pojat olivat vielä leirillä. Tehtiin ihan perinteisiä mustikkamuffinseja, jotta pääsin vähän sinuiksi aineiden, tarvikkeiden ja uunin kanssa. Ainii, tästä tulikin mieleen, että Sirja oli kyselly ruuan hintaa täällä. Sen voin sanoa, että halvempaa ku suomessa. Hinta saattaa olla sama, mutta dollarihan on nyt sen verran heikko, että halvemmaksi tulee kuitenki. Sama homma on ravintoloissa. Sellaisen havainnon oon nyt tehny. Okei, takas leipomiseen. Muffinsit onnistu tosi hyvin. Ainaki ne oli kelvannu, kun perheen isä vei ne työpaikalle. Itse leipomisen kans meinas vaan olla vähän säheltämistä ku täällä nyt on vielä kaikki paikat mulle vähän outoja ja mua oli avustamassa kohta 4 vee tyttö. Yks kananmuna oli pitkin pöytiä ku piti välttämättä saada itse rikkoa se ja sit jauhojen mittaus oli vähän mitä oli. Opetin kyllä sitte jauhojen mittauksen ja sit meinas mennä vähän liianki tunnolliseksi. :) No, pääasia et tyttö oli onnellinen ku pääsi leipomaan. Sen kans pitää kyllä leipoa lisää, ku se todella tykkäs siitä. Keskiviikkona käytiin tytön kans puistossa. Meillä oli snackia mukana ja oli kiva syödä sitä puun alla varjossa ku ulkona oli yli 30 astetta lämmintä. Tällä viikolla onki ollu tosi lämmin. Joka päivä 30 asteen tienoilla. Keskiviikko iltana saatiin tosi myöhään sit heti kunnon ukkonen. Suomen ukkoset on pieniä tänne verrattuna. Ja se vielä lisää sitä tunnelmaa ku täällä on öisin ihan pilkko pimeetä. Oli aika makee ukkonen. Tälläkin hetkellä itseasiassa jyrisee ukkonen, et taidetaan saada täksikin illaksi ukkonen. Tänään kyllä onki ollu tosi painostava ja kostee ilma koko päivän.
Torstaina oltiin sit uima-altaalla. Siitä tyttö tykkäs hirveesti. Hienosti se osaa jo itsekin uida ja touhuta kaikkee vedessä. Siellä altaalla sain sitte poltettua itseni. Nyt näkyy kauniit uikkarin rajat selässä. Onneksi se ei kuitenkaa palanu kovin pahasti.
Yks päivä tällä viikolla ku menin ton mun auton kans tankille, niin sain kyllä todella loistavaa palvelua. Tai no, en nyt tiedä että kannattako siitä olla ylpee. Näytin varmaan jo valmiiksi niin tyhmältä etten varmana osaa tankata, ku en kerenny etes nousta autosta ylös ku mun ikkunaan koputettiin ja joku 50+ mies (joka oli onneksi kuitenki huoltsikan työntekijä) otti mun kortin ja kysy että mitä bensaa laitetaan. Menin sit näyttämään sen bensan ku en muistanu sen numeroo, muistin vaan et se on vasemman puoleinen. Jäin sit siihen viereen seisomaan ku se tankkas, niin sit se sano mulle, et mee autoon istumaan ja ota rennosti. Mää olin, et okei, mennään vaan. Menin sit autoon istumaan ja tää sit rupes pesemään mun etu- ja takatuulilasin vaikka en sitä ees pyytäny. Tyhmänä sitte istuin autossa ja ootin et se oli hoitunu hommansa ja toi kuitin mulle. Ku kerroin tästä perheen vanhemmille, niin ne oli ihan ihmeissään. Ei siinä huoltsikalla oo kuulemma mihin elämään ollu tommosta palvelua. Eli en oo varma, et osaanko vieläkää hoitaa sitä tankkaus hommaa ku en vieläkää saanu tankata ite. No, ei se kyllä näyttäny kovin vaikeelta et eiköhän se hoidu. :)
Torstai iltana mulla oli treffit sen saman brasillialaisen tytön kans, jonka tapasin sunnuntaina mun ekassa au pair tapaamisessa. Oltiin sovittu et mennään yhdessä Art Fairiin. Se on sellanen taidetapahtuma täällä keskustassa, joka kestää muutaman päivän ja järjestetään joka vuosi samaan aikaan. Suurin osa keskustan kaduista on suljettu ja ne oli ihan täynnä kaikenlaisia kojuja, joissa oli esillä erilaista taidetta. Kaikista jännin oli sellanen taiteilija, joka tekee muotokuvia ihmisistä ja ne näyttää ihan oikeilta ihmisiltä. Se oli aika uskomatonta, et miten aidon näkösiä ne oli. Itseasiassa se oli jopa pelottavaa. Se tekee niihin joka ikisen pikku rypyn, suonen ja kynnen kolhun. Sillon torstaina tosiaan olin kolmen muun au pairin kanssa siellä Art Fairissa. Kaks oli brasilliasta ja yks ranskasta. Tosi mukavia olivat. Kaikki vaan huomattavasti vanhempia ku mää. Ne oli jotai 25+ kaikki. Ne kysy heti mua baariin niitten kans tänä viikonloppuna, mut en vielä innostunu. Ens viikonloppuna ehkä sitte ku sillon on yhden intialaisen au pairin synttäribileet, joka tosin täyttää 27. Suomessa lähtisessä luulin, että oon tosi vanha au pairiksi ku kaikki tuntu olevan sen kaks vuotta nuorempia. Täällä en kyllä todellakaa oo mikään vanha ku en etes oo vielä täysikänen. 21 on amerikassa täysikänen. Yhteen baariin pääsee sisälle 18 vuotiaat, mut sit jos on alle 21, niin sulle ei myydä juomista. Okei, mut takasi siihen Art Fairiin. Kierreltiin siellä eri kojuja ja sit löydettiin sellanen koju, joka möi erilaisia korviksia. Sellasia tosi makeita, joihin ei tarvitse tehdä reikiä. Meikä heti innostu niistä ku mulla ei reikiä ole, eikä mulla oo koskaan ollu korvissa mitään. Ostin sitten neljä semmosta. Nyt mulla sitte on ollu vähän totuttelmista et mun korvissa on jotai. :) Nää on kyllä aika makeet. :) Perjantai iltana kävin sitte Art Fairissa tän perheen äidin kans. Lapset jäi isän kanssa kotiin ku oli niin tuhottoman kuuma, ettei niitä kannattanu roudata sinne. Kierreltiin siellä muutama tunti ja sit mentiin ravintolaan syömään. Sieltä videovuokraamon kautta kotiin, lapset nukkumaan ja leffan kimppuun. Oli kyllä ihan hyvä leffa, vaikka en ihan kaikkee siitä ehtiny tajuumaan. Vaatii nimittäin hieman treenausta tää mun kielitaito. :)
Tiistaina kävin vapaa-ajalla ekaa kertaa siellä salilla, jonne mulla on jäsenyys. Olin yksin enkä oikein tajunnu niitä kaikkia laitteita. Ja lisäksi mulla oli aikaa tosi vähän, niin en sitte joutanu niitä värkkämään sen kummemmin. Tein vaan sellasen pika katselmuksen ja sit tänään käytiin perheen äitin kanssa vähän tarkemmin kattomassa. Se sali on kyllä tosi kiva. Se on tossa 10 minsan ajomatkan päässä ja sieltä löytyy kaikki tarpeellinen saman katon alta ja kaikenlisäksi mun jäsenyyteen kuuluu vaikka ja mitä ilmatteeksi tai ainaki tosi halvalla. Siellä on kunnon kuntosali, sisäjuoksurata, uima-altaat, kunnon pukuhuoneet ja suihkut, sauna (ajattele! ja siellä saa jopa heittää löylyä ku siellä on löylysanko ja -kauha), lasten leikkipaikka, jonne ne voi ihan huoletta jättää siks aikaa ku ite treenaa ja paljon erilaisia jumppia. Ens viikolla mulla on sitte tiistaina varattuna esittelykierrosaika sinne kuntosalin puolelle. Siinä ne käy perusteellesti läpi ne kaikki laitteet. Sit pääsee taas mun kielitaito treeniin. Torstaina ajattelin et jos kävisin kokeilee spinningiä. Jäsenet saa mennä millon vaan yhden kerran kokeilemaan 5 dollarilla. Oon kyllä tosi innoissani siitä salista! Kuhan pääsen sen kans sinuiksi, niin tuun todennäköisesti käymään siellä aika usein. Lisäksi täällä on tosi hyvät mahdollisuudet käydä juoksemassa ulkona. Omalta pihalta lähtee heti tosi hyvä hiekkatie ja sit ihan tossa lähellä on sellanen metsäreitti tehty lenkkeilyä varten. Tosin ajattelin kyllä, et taitaa juokseminen jäädä odottamaan sitä, et täällä viilenee ilmat. Kävin nimittäin torstaina 10 aikaan aamulla juoksemassa ja meenasin kuolla kuumuuteen. Täällä oli jo sillon 30 astetta lämmintä. Kävin puolen tunnin lenkin, mikä oli kyllä ihan hyvä, enempää en varmaan ois siinä kuumuudessa jaksanu. Kyllähän se juokseminen onnistuu, jos menee tosi aikasi aamulla tai tosi myöhään illalla, mut pääsääntösesti mää haluan nukkua siihen aikaan. :)
Torstaina lapset sai kauan toivoman jätti trampoliinin. Kyllä ne oli innoissaan! Mua vähän harmittaa ku en ollu näkemässä sitä ku ne pääs ekaa kertaa siinä hyppimään. Olin nimittäin siellä Art Fairissa just sillon. Trampoliini onki nyt ollu tosi kovalla käytöllä. Kuumuuden takia ei vaan oo pystyny hyppimään ku vähän aikaa kerrallaan.
Tänään täällä on keskimmäisen pojan 6 vee synttärit. Mitään sen kummempia juhlia täällä ei ole. Käytiin ostamassa kaupasta perinteinen amerikkalainen täytekakku, joka suomalaisittain on kaukana oikeesta kakusta. Se on tosi äklö makeeta ja en ainakaa hirveesti siitä innostunu. Sanoinki sit kakkupöydässä, et mää teen teille kyllä vielä oikeen kunnon täytekakun tässä joskus.
Lasten kanssa tuun kyllä hyvin toimeen. Ei oo mitään sen kummempia ongelmia ilmenny. Enimmäkseen oon tytön kanssa kahdestaan ja sen kans on kyllä kiva touhuta kaikkee ku se on tosi sulonen. Pojatki on kyllä ihania ja tosi auttavaisia ku vaan osaa oikein pyytää.
Perheen vanhemmat on aivan mahtavia! Niitten kans tuskin tulee mitään suurempia ongelmia. Tullaan nimittäin tosi hyvin toimeen.
Autolla ajo sujuu jo tosi hyvin. Enää ei oo automaatin kans ongelmia (voisinko mää saada automaatin sitte ku tuun suomeen;)). Liikennesäännötki oon oppinu ja tosi hyvin ja oon ihan varma, et mun ei kannata antaa ajaa yksin vähään aikaan ku tuun suomeen. Onnistun kyllä heti aiheuttamaan kolarit, ku täällä on niin kummallisia liikennesääntöjä meihin verrattuna.
Tällä viikolla ilmotettiin mut opiskelijaksi sinne kouluun, jonne meen syksyllä. Se alkaa 2.9. ja mulla on orientaatio sinne joskus elokuun puolessa välissä. Sit alkaaki taas opiskelu. Tosin ei mulla oo ku max kolme tuntia viikossa. :) Et tuskin se hirveen rankaksi käy.
Täällä on kyllä aivan älyttömän halpaa. Mulle tilattiin amerikkkalainen cosmopoltin vuodeksi ja makso 18 dollaria eli jotai 12 euroo. Sit kaikki leivontatarvikkeet on ihan älyttömän halpoja. Perjantaina löysin sieltä Art Fairilta kaks tosi hyvää amerikkalaista leivontakirjaa. Toisessa on perinteisiä amerikkalaisia leivonnaisia ja toisessa kaikkia suklaajuttuja. Maksovat peräti yhteensä 9 dollaria eli jotai 6 euroo ja toinen kirjoista on tosi paksu ja molemmat on tosi uusia eli ei mitää vanhoja painoksia. Tiedetään, mulla on jo liikaa leivontakirjoja, mutta en voi vastustaa niitä ku ne on niin älyttömän halpoja ja niitä on kiva lukee. :) Oon nyt ollu täällä kaks viikkoo ja mulla on kaks leivontakirjaa eli viikko/kirja tahti on menossa. Toivottavasti ei jatku samanlaisena, nimittäin muuten mulla on iso ongelma saada ne suomeen. Ja vaikka saisinki ne suomeen, niin sitte joutusin heti mennä ostamaan isompaa kirjahyllyä. No, katsotaan miten tää tästä kehittyy. :)

3 kommenttia:

Vaahtera kirjoitti...

Kiva seurata sinun au pair elämää :) Toivottavasti kirjoittelet jatkossakin ahkerasti, sillä voisin lisätä sinut blogini linkkilistalle jos saan?

Itselläni on myös hiukan suunnitelmissa tuo au pair elämä, mutta katsotaan mit tulevaisuus näyttää!

Anonyymi kirjoitti...

miks mää en oo tienny tästä blogistä mitään?? -,-

-janne

Riikka kirjoitti...

Oi pikkasen oon kade tosta teidän salin saunasta! Vois olla täälläkin kiva lisä, varsinkin talvisin.. :P